Sogdiana

    Hej jag har två frågor Jag läser på komvux för att få grundläggande behörighet och särskilt behörighet inför sjukskötersprogrammet tyvärr jag har många E betyg och vissa C betyg. Tror att min poäng kommer vara typ 13 eller 14 vilket är för lågt. Jag har läst för många kurser eftersom att jag läste både på gymnasiet en del men hoppade av utan att få nåt examen och sen började på komvux. Jag har också en undersköterska utbildning från komvux. Min fråga är kommer alla mina betyg räknas i jämförelsetalet? Även om jag har läst mer än 2500 poäng och har F i idrott och många E från gymnasiet. Men har högre betyg från komvux. Om det finns utbildningar med ’’öppen för sen anmälan’’ och jag anmäler mig till dem efter antagningsbeskedet finns det större chans för mig att komma in på dem? Har tittat lite på olika universitet och Såg att Luleå har lite lägre antagninspoäng än dem andra skolor och tänkte anmäla mig till Luleå universitet i första hand, Umeå universitet i andra hand och Sundsvall i tredje hand ,

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Saya,
    du behöver ta ut Examensbevis från komvux (eftersom du inte fick ut Examensbevis från gymnasiet). Kursen Idrott och hälsa1 får inte ingå i examensbevis från KOMVUX. Så det F-betyget faller bort, vilket för dig är jättebra!

    Vilka betyg bör du ta in i ditt examensbevis från komvux?
    Examensbevis från komvux innehåller 2400poäng, av dem 100p. gymnasiearbete eller komvuxarbete. I kurserna gymnasiearbete eller komvuxarbete får man endast få F eller E, ej högre betyg, men det betyget räknas inte in. Dock måste man ha E i gymnasiearbete eller komvuxarbete för att kvalificera sig för examensbevis.
    Då återstår det 2300poäng som du måste ha i ditt examensbevis från komvux. Om du har högre betyg i kurser inom utbildning till undersköterska, än de betygen du fick på gymnasiet, diskutera med SYV på komvux om att du ska försöka ta ut examensbevis (yrkesexamen) "från Vård- och omsorgsprogrammet". Inom 2300poäng (+ 100p.komvuxarbete, totalt 2400p.) råder jag dig ta in bland annat kurserna Svenska 1,2 och 3; Engelska 5 och 6; matematik 1 och 2, Samhällskunskap 1b (eller 1a2 plus 1a1); om du tar ut yrkesexamen som undersköterska borde du inte behöva läsa naturkunskap 2 för att du får samma behörighet genom ersättningskurserna i område vård- och omsorg, medicin, omvårdnad m.fl. Men om du redan läst naturkunskap 2 och har högt betyg i den kursen, då är det fördelaktigt för dig att ta in det betyget in i ditt examensbevis.
    Du vinner mest på att ha in alla kurser som du behöver både för grundläggande och för särskild behörighet inom de 2400p.som komvux-examen innehåller, och försök utesluta de kurserna i vilka du har lägre betyg. Gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux, är mitt råd.
    Angående vill vilka universitet som du bör söka i första-, andra- och tredje hand, så råder jag dig att söka till det universitetet där du egentligen vill läsa - i första hand; Du kan ha 12 alternativ i din universitetsansökan, du kan därför söka sjuksköterskeprogrammet på 12 olika lärosäten samtidigt. Det smart att inom de alternativen ha några universitet där antagningsgränserna brukar ligga lägre, men du kan som dina högre prioriterade alternativ ha de universitet där antagningsgränserna brukar vara höga... det kommer inte spela någon roll för dina chanser att komma in Någonstans (om du just vill komma in på Någon sjuksköterskeutbildning).
    Gör högskoleprovet, om du kan! även om du redan har gjort HP, gör det ännu en gång, så många ggr du kan! Högsta resultat gäller. Du kommer med det prövas i HP-urvalet.
    Du kan också kika på vad som finns inom yrkeshögskola. Utbud hittar du på www.yhguiden.se - inom yrkeshögskola finns bland annat följande utbildningar:
    centrum-for-vuxenutbildning/tandskoterska-umea
    frans-schartaus-handelsinstitut/apotekstekniker-sthlm
    instrument-och-steriltekniker-gbg-hermods

    Liselotte