Alicia
    Om man går på high school i 9:an och sedan ska man börja på gymnasiet i sverige. Hur blir det med gymnasieansökningen? På IB behöver man göra ett intagningsprov och om man är i ett annat land (studerar utomlands) hur blir det då med intagningsprovet? Behöver man vara där eller kan man göra intagningsprovet på en annan IB skola i det land man är i? det bör vara samma antagningsprov på alla IB skolor.

    Sedan så är det här med betygen. Hur blir det exakt med betygen om man studerat utomlands i 9:an och sedan kommer hem till sverige för att gå på gymnasiet här till hösten?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan, antagningsproven behöver inte all vara desamma; det finns t o m IB-diploma program i Sverige som inte använder sig av antagningsproven, utan endast tar in på de "vanliga" betygen från årskurs 9; det är upp till varje IB-skola att svara på frågan om de kommer genomföra antagningsproverna eller inte. Kontakta gärna de IB-skolorna som du vill läsa på.

    ang. ansökan till gymnasiet, om man söker till IB
    om man söker via gymnasieantagningskansliet, och har utländska grundskolebetyg - då gör antagningskansliet i samråd med rektorn på den gymnasieskola som eleven söker till en bedömning om sökande är behörig och kan antas;
    om man söker - förbi gymnasieantagningskansliet - direkt till en IB-skola genom att kontakta skolan, då blir det skolans egen bedömining som gäler.

    IBprogrammet är internationellt, och de gör "lite som de själva vill", behöver inte följa de riktlinjer som Skolverket kommer med (pga det är ej ett svenskt program, utan ett internationellt program): och det är IBO-organisationen som är deras "huvudman".

    Hälsningar D: