Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du är intresserad av en av eller båda utbildningar:
    utbildning/medieinstitutet/digital-analytics-medieinstitutet-stockholm och/eller utbildning/medieinstitutet/digital-analytiker och enl.de uppgifter jag har blir sista dag att söka den utbildning till hösten 2023 - den 3 maj 2023, det är alltså nästan en hel månad kvar till sista ansökningsdagen och hur många som hinner söka på den tiden och vilka meriter de har, går ännu inte att veta.

    Studie- och yrkesvägledare
    • zmxncbv : Hej! Tänkte om det fanns statistik från tidigare år?
    • Milla :

      "Problemet" men antagning till YH-utbildningar är att ofta genomförs urvalsprovet, t.ex om du kommer söka till en yrkeshögskoleutbildning på MEDIEINSTITUTET, kommer du tillsammans med andra sökande kallas till urvalsprov, som genomförs online under mars-maj 2023. Du kan ställa frågor till antagningen på Medieinstitutet t.ex genom att skicka mail till [email protected] Antagningsteamet kan, dock, inte svara på frågor gällande urvalsprovens innehåll, vanligtvis baseras proven på utbildningens särskilda förkunskaper. Och särskilda förkunskaper till den utb., som du är intresserad av är godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2 och Engelska 6, då lär det bli matte- och engelska prov. ... Så, det finns stora svårigheter i att redovisa antagningsstatistik om urval görs på resultatet från ett särskilt prov. T.ex om vi säger att max antal poäng på provet är 100 och vid förra antagning kom alla in som hade minst 75 poäng, eller minst 67 poäng som resultat på det provet - vad säger det dig som ska söka till utbildningen? Det är alltså inte gymnasiala betygen (hur höga de är) som avgör, utan hur man presterar på provet som är viktigast. Med det sagt, så är det inte för antagningen till yrkeshögskoleutbildning förbjudet att titta på hur höga betyg man har från gymnasiet.
      DET FINNS OLIKA MODELLER vid antagning till yrkeshögskoleutbildningar, t.ex finns bland annat följande upplägg: snittbetyget från gymnasiala betyg läggs ihop med poängen som utbildningsansvariga sätter på de inspelade/INSKICKADE videopresentationer som sökande (frivilligt) skickar in.
      En annan modell som används är att man endast konstaterar att sökande är BEHÖRIG och sedan antar endast på resultatet från urvalsprovet; man kan dock även ta hänsyn till hur sökande presenterar sig i det personliga brevet (om det finns möjlighet att skicka med ett sådant brev).
      Vilken modell som just "din" yrkeshögskoleutbildning använder sig av bör stå på utbildningens egen webbplats; hittar man inte - kontaktar man antagningen på just den utbildningen som man är intresserad av.

    • Sarahh10 : Hej! Jag såg denna tråd och blev otroligt nyfiken. Jag har nämligen sökt Full Stack samt Front End developer (distans båda två). Jag vet att ansökningperioden gick ut den 3 Maj, och jag förstår hela grejen med urvalsprov som du förklarade tidigare, jag gjorde det nämligen här om dagen och kände att det gick "sädär". Finns det något sätt att se nu hur många som ansökt till utbildningarna? 200.. 500? Man vill ju endå ha någon koll och inte hoppas för mycket.
    • Milla : Du måste vända dig till de som sköter antagning till just den specifika utbildningen som du sökte, det tror jag är den enda sättet att få svar på din fråga ... men tänk så här: det kan vara jättemånga som har sökt (tusentals) till varje plats men du kan ändå komma in och så kan det vara att 26 personer sökte till 25 platser och du kan vara den enda som blir utan plats. Det är inte ett antal sökande som avgör utan hur bra du ligger i antagningen med dina meriter som är en sammanvägning av betyg, resultat från prov/tester + ev."annat" som t.ex ett personligt brev där du skriver om hur motiverad du är + om du har bevis på tidigare relevant arbetslivserfarenhet. Antagning inom yrkeshögskola går inte endast på betyg eller på ngt generellt prov som t.ex >Högskoleprovet inom universitet/högskola. Jag förstår att du vill veta ang.hur stor chans du har att komma in men jag tror tyvärr du måste vänta på antagningsbeskedet. suck! :(
    • Sarahh10 :

      Hej! Jag förstår. Jag har liksom "sådär" i både betyg och urvalsprov, men man vet ju aldrig hur "mycket bättre" de andra som sökte har. Att veta ungefär hur många det är som söker skulle i alla fall ge mig en "idé" om konkurrensen. Jag ska försöka maila dom och fråga och se vad dom säger. Jag tror ej man kan skriva personligt brev, som jag har förstått.

      Det är så svårt när det inte finns "tillräckligt" med utbildningar att välja på. Jag bor i Örebro och kan ej flytta hemifrån som det ser ut nu. Att hitta Full Stack/ Front End och allt liknande på distans.. det finns inte mycket. Och om jag nu inte skulle komma in innebär det att jag måste vänta till nästa år och söka igen.. åren går, och det är ju detta jag helst vill hålla på med.

    • Milla : Jo, det förstår jag att det kan vara svårt att ens hitta en utbildning som man vill/kan söka och sedan måste man invänta antagningsbesked. Flytta till utbildningsort kan också vara problematiskt p g a bostadsbrist och så är det också ofta dyrt att flytta. Försök tänka lite "bredare" inom programmering och titta även på andra (liknande) utbildningar. Utbildningar och yrken kan likna varandra på olika sätt. Besök gärna www.yhguiden.se med jämna mellanrum. Myndighet för yrkeshögskola beviljar nya utbildningar (det stora "utsläppet" sker i början av varje kalenderår - men även under resten av året kan nya utbildningar beviljas).
    Läs alla kommentarer