Sofia

    Hej! Jag tog examen 2010 och undrar därför hur många poäng jag får räkna med? Läste någonstans att man läser 2500 men inte räknar med sitt gymnasiearbete då man bara kan få godkänt i det. Jag har däremot inget gymnasiearbete då det inte fanns när jag gick gymnasiet utan vi hade istället projektarbete något jag fick MVG i. Undrar därför hur det då fungerar för mig? Räknar jag ändå bara med 2400 poäng och vad i mina betyg räknas då inte med? Har provat räkna ut mitt meritvärde (snittbetyg) både på antagnings hemsida och på studentums men det visar olika, hur ska man veta vad som gäller? Vilket blir lite missvisande. Mvh Sofia

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    jag råder dig utgå i första hand från den information som finns på www.antagning.se (det är de som gör själva antagningen och deras tolkning av reglerna gäller). Vår tolkning av reglerna är att alla betyg från ditt Slutbetyg räknas in + de betygen du eventuellt har utanför slutbetyget i kurser som krävs för särskild behörighet och i kurser som ger dig meritpoäng.