Felice
    Jag gick ut gymnasiet 2001 med alla ämnen godkänt. Jag har totalt läst 2210 poäng. Hur många poäng (från en gymnasieutbildning innan 2010) måste man ha för att få behörighet att söka till unversitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Felice!

    Läs på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/
    du bör ha 90% godkända betyg i ett fullständigt gymnasieprogram. Du skriver att du har alla kurser godkända. Frågan är då om du läste ett fullständigt eller ett reducerat program.

    Det bästa du kan göra är att boka tid hos en SYV på Komvux och ta med dig ditt gymnasiebetyg.
    Då får ni tillsammans gå igenom alla dina kurser och se om du har grundläggande behörighet. I fall det skulle visa sig att du inte har den, har du fram till sista juni 2016 på dig att uppnå grundläggande behörighet i fall du har fått ett Slutbetyg.

    Om du fick Samlat betygsdokument, har du väldigt kort om tid - fram till sista juni i år, 2015. Möjlighet att få ut ett Slutbetyg upphör efter 1 juli 2015. Efter det läser man enbart mot Gymnasieexamen som ställer högre krav.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Anna