Helen
    Hej,
    Jag har läst spanska som "modernt språk" under högstadiet. Nu funderar jag på att läsa Sam på gymnasiet. Där har jag förstått att man läser 200 poäng språk. Innebär det att jag fortsätter med 200p spanska eller väljer jag ett nytt språk också? Typ 100p spanska och 100p något annat? Kan jag välja själv hur jag vill fördela poängen?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Helen, eftersom du är över 20 år - så är det Komvux eller Vuxenutbildningen du skall läsa på. Till ungdomsgymnasiet får man söka t o m det året som man fyller 19 år och från 1 juli det kalenderår man fyller 20 år, är det komvux som gäller.
    På komvux finns det inte gymnasieprogram på samma sätt som på ungdomsgymnasiet.
    Vilken utbildning vill du bli behörig till?
    Det kan hända att du kan komma in på högskola på reell kompetens
    eller på en yrkeshögskola på - i frikvot /tidigare utbildning + arbetslivserfarenhet/.
    Har du några godkända betyg från gymnasiet?
    Kanskse är det bäst om du tar alla dina betyg med dig och går pratar med SYV på komvux i din hemkommun /där du är folkbokförd/.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej Milla, Frågan var ställd utifrån min sons perspektiv som idag går i 9:an. Var lite lat och skrev inte ut detta och tänkte inte på att, min ålder syns... Tokigt.. Ledsen för det. Skulle alltså önska ett svar på min fråga utifrån gymnasieval för en niondeklassare. //Helen
    • Anna : Jag kommer att skriva svar till dig nu. *L*
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    200 poäng Moderna språk på Samhällsvetenskapsprogrmmet får man läsa samma språk eller två olika språk, man får börja med två nya språk och läsa t.ex. Tyska 1, 100 poäng och Italienska 1, 100 poäng eller så fortsätter man med det som man läste på grundskolan och läser två kurser i samma språk.
    Det som kan "stå i vägen" för ett fritt val är om en behörig lärare inte finns på skolan i just de språken som man vill läsa eller om det är för många elever som alla vill läsa samma språk och de ryms inte i en grupp men de är för få för två grupper eller om schemat inte "går ihop" (t.ex. att eleven har matte samtidigt som undervisning i språk bedrivs och matte är viktigare - för att utan godkänt betyg i Matte 1 kan man inte ta ut gymnasieexamen).
    Om eleven började med Spanska i åk6 på grundskolan och fortsätter med samma språk in på gymnasiet - då läser man Spanska 3 som första kurs på gymnasiet. Om eleven började med Spanska i åk8 på grundskolan - läser man Spanska 2 som första kurs på gymnasiet.

    Det finns fördelar i att ha betyg /minst godkänt = E/ i Spanska 3 och 4 i stället för Italienska 1 och Kinesiska 1, dvs om man har kunskaper på minst nivå/steg 3 i Moderna språk. Meritpoäng http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser höjer konkurrensvärde i gymnasiebetyg ganska mycket. Meritpoäng för Moderna språk får man från nivå/steg 3. Steg/nivå 3 och 4 tillsammans ger max antal Meritpoäng inom Moderna språk.

    Och på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa kan man läsa info- om möjlighet att läsa ett år i Frankrike, Spanien eller Tyskland - och för det måste man läsa lägst nivå 3 i det aktuella språket under åk1 eller 2 på gymnasiet. Det är ettårsprogrammet som administreras av universitets- & högskolerådet.

    Det kan givetvis vara spännande och nyttigt att läsa flera språk och "sprida" poängen mellan olika språk - det höjer allmän bildningsnivå och man kan kanske hitta "sitt språk" som man vill fortsätta läsa senare i livet.
    Så det finns för-&nackdelar i båda uppläggen.

    Jag hoppas du nu fick svar på din fråga. Återkom om något är oklart eller om du kommer på andra frågor.
    Bästa hälsningar
    Anna SYV