Sara
    Hej syv!

    Jag har 2600 poäng i min studieplan. Jag undrar ifall man har så mycket poäng eller mer än det, är det bättre när man söker till högskolan/universitet? Jag menar om jag har 2600 kommer de kolla på mina utökade kurser också eller bara 2500 poäng?

    Tack!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, en utökad kurs räknas bara med i ditt jämförelsetal (betygsnitt) om den krävs för de program/kurs du söker på högskolan - annars räknas den inte med alls. Är det en utökad kurs som ger meritpoäng så får du tillgodoräkna dig meritpoängen även om kursen inte räknas med i snittet. /Lena, Syv