Dunch

    Hej! Jag läser naturvetenskapligt basår på ett universitet. Eftersom det inte är garanterat att jag kommer att bli antagen till min högsta prioriterad program, funderar jag om det är möjligt att ansöka till samma program vid en annan universitet? För att bli behörig till programmet krävs naturkunskap 2, vilket ingår i basåret. Men det räknas bara som förutbildningspoäng (fup). Jag har frågat studievägledaren och fått två helt olika svar. Först sa hon att basårets intyg gäller på nästan alla andra skolor, dock ej garanterad plats. Sedan sa hon att om man inte hade naturkunskap 2 innan basåret då är man obehörig. Jag är väldigt stressad mest för att jag vet inte vad som gäller! Hoppas att ni kan hjälpa mig lite. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det finns ersättningskurserna/ersättningsmöjligheterna för gymnasial kurs Naturkunskap 2. Till exempel, om man har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 då är man behörig och behöver inte läsa kursen Naturkunskap 2. Detta gäller om man läser på gymnasiet, eller på komvux eller får betyg genom prövningar.
    Du läser basåret på universitetet. I naturvetenskapligt basår ingår bland annat "de kurserna som jag nämnde ovan" och därför borde du anses som behörig vad gäller nk2-kursen. Även om kurserna inom basåret på universitetet inte alltid är identiska (vad gäller innehåll) med "vanliga gymnasiala kurser", så är de ändå väldigt lika. Vidare är det också så att du inom basåret kommer läsa ännu mer inom de naturvetenskapliga ämnen, du kommer läsa fysik2, kemi2 och biologi2 eller "liknande kurser" och därför är jag ganska säker (nästan kan garantera dig) att du kommer anses som behörig vad gäller Naturkunskap 2. Jag blir extremt förvånad om du skulle få svar OBEHÖRIG om du med godkända betyg från basåret söker en utbildning som för särskild behörighet kräver Naturkunskap 2.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Dunch : Tack så mycket Milla!
    • Milla : vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!