Helena
    Hej jag undrar om det går att läsa apl på komvux efter examensbevis. Jag har en anhörig som läste naturvetenskapliga programmet och och vill nu jobba som barnskötare. Däremot ville hon först försöka göra praktik. Är det möjligt för henne att läsa den kursen eller måste hon läsa hela paketet i komvux (barn -och fritidsprogrammet) för att ha apl inkluderat?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,

    APL är inte en separat kurs utan ingår inom andra kurser på gymnasiala yrkesprogram. Jag råder i så fall söka läsa de kurser inom vilka APL ingår eller hela paketet "Barnskötare"; prata med studie- och yrkesvägledare på komvux om det.
    Ett annat sätt kan vara att gå via Arbetsförmedlingen och försöka komma på praktik (arbetspraktik). Det går också söka jobb som Barnskötare utan den specifika utbildningen som leder till det yrket; detta pga yrket Barnskötare är icke-reglerat och går att få jobb med vilken tidigare utbildning som helst, om arbetsgivaren gör bedömning att personen som anställs kan klara det jobbet.