Marcus
    Hej! Jag har jobbar inom hemvården i 5 år. Nu har jag tänkt söka till Uska utbildning så min fråga är om måste man gå på APL om man redan arbetat inom yrket?
    Tänkte om det är som med kursen att man kan validera om man gjort dom tidigare.
    Mvh// Marcus

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus,
    praktik som ingår inom en utbildning är "speciell" på det sättet att man har Handledare - både på en arbetsplats och på skolan, eller ansvarig lärare/betygsattande lärare - på skolan. Man ska ju få "betyg" på praktiken - för att kunna få godkänt betyg i den kursen där praktiken ingår.
    Tanken är också att man på praktiken ska öva på vissa specifika "moment" som just den kursen lär ut - där praktiken ingår.
    Vidare är också en faktor - att genom praktiken skapar man värdefulla kontakter inom arbetslivet. Det är inte ovanligt att kunna få jobb på sin tidigare praktikplats. Det finns alltså flera olka anledningar att just göra praktik även om man kanske skulle kunna validera.

    Jag tänker också på studieekonomi - om du tänker ansöka om studiemedel och "hoppar över" någon kurs eller en del av utbildningen - har du inte rätt till studiemedel under de veckorna som du skulle vara på praktik inom utbildningen... det är i alla fall vad jag tror. Så, det kan bli mycket krångligt - både för dig och för dina lärare på utbildningen, om du vill försöka validera i stället för att gå på praktiken.

    Men prata med lärare på just den aktuella utbildningen, hör med dem ... .

    Vänliga hälsningar
    Julia syv