dodo
    Jag undrar om man får apotekarexamen som legitimeras i Sverige om man studerar apotekarprogrammet i Danmark? Dessutom undrar man även om man blir legitimerad apotekare när man studerar masterutbildningen för receptarier? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Apotekare - är legitimationsyrke i Sverige & det är Socialstyrelsen som utfärdar legitimationer.

    En expert från Socialstyrelsen säger att ingen förhandsbesked kan lämnas angående om någon utländsk utbildning kan bli godkänd i Sverige men enligt gällande praxis så brukar inom Norden (Nordiska länder emellan) bli så här att i fall man är behörig apotekare i ett annat nordiskt land, så godkänner Socialstyrelsen nästan alltid personens utbildning (kan dock förekomma att det ställs krav på att lämna in kompletterande uppgifter eller genomgå praktik i Sverige under en viss tid - innan man kan få sin legitimation).

    För övrigt hänvisar Socialstyrelsen till information som finns på deras hemsida: läs info på Socialstyrelsens hemsida här >>

    Vi på Fråga SYV kan inte göra annat än att meddela vad Socialstyrelsen svarar och hänvisa till info på deras hemsida och i fall något är oklart, ber vi dig att du kontaktar Socialstyrelsen direkt.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    ANNA