Sky

    Hej! Jag undrar hur det är att jobba som apotekare i läkemedelsindustrin, vilka arbetsuppgifter har man och vart ligger lönen på ett ungefär?

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej S!
    Arbetsuppgifterna för Apotekare på läkemedelsföretag är många och apotekarens breda och djupa naturvetenskapliga utbildning passar mycket bra för flera av de arbetsuppgifter som finns inom life science-område. Exempelvis kan Apotekare arbeta med att forska fram nya läkemedel, med läkemedelstillverkning, kliniska prövningar och/eller marknadsföring och försäljning av läkemedel. Vad gäller lönen så finns det inga tillförlitliga uppgifter som vi har tillgång till, men som det är nu (januari 2023) kan apotekares lön uppgå till 48.000 kr/månad men stora skillnader kan finnas mellan olika företag.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan! Att jobba som apotekare i läkemedelsindustrin innebär ofta arbete med utveckling och godkännande av läkemedel samt säkerställande av läkemedelskvalitet. Arbetsuppgifter kan inkludera läkemedelsanalys, kliniska prövningar, marknadsföring och regelverksfrågor.

    Lönen för apotekare i Sverige varierar beroende på erfarenhet, arbetsgivare och geografisk placering. Enligt SCB (Statistiska Centralbyrån) låg genomsnittslönen för apotekare i Sverige på cirka 48.800 kr/månad år 2020. För apotekare inom läkemedelsindustrin kan lönen vara högre än det genomsnittliga för apotekare. Det är dock svårt att säga exakt vilken lön en apotekare inom läkemedelsindustrin kan förvänta sig i Sverige eftersom det varierar så mycket mellan olika företag och även mellan olika anställda även på ett och samma företag.

    Studie- och yrkesvägledare