toto
    Hur ser receptarieprogrammet och apotekarprogrammet ut i vad det gäller kurserna, Är det samma kurser de första 3 år. Hur vet jag vilka ämnen som ingår i varenda utbildning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rita!
    Du kan se om du hittar kursinnehåll på utbildningarnas (programmens) webbplatser. Om du inte hittar, kontakta de som jobbar på utbildningen, t.ex studievägledare eller programrektor och be att de ger dig info om kursinnehåll i programmet. Nästan alltid kan man hitta kursinnehåll på utbildningens webbplats (kan vara svårt att hitta men info, allt som oftast, finns där).
    Kursinnehåll kan förändras; det är inte alls säkert att de som började förra terminen och de som tas in vid nästa omgång kommer läsa exakt samma kurser.
    Om du med din fråga menar att du vill se om det skulle gå att hoppa in i år 4 på apotekarprogrammet efter att ha gått ut receptarieutbildningen, så kan jag direkt svara att det kan bli mycket-mycket svårt; det är rätt många som önskar göra så och konkurrensen om ngn ledig plats (om det ensa uppstår ngn ledig plats) lär i så fall bli enorm.
    Den realistiska vägen är nog via masterprogrammet i farmací, men där urvalskriterier är att förutom receptarieutb., även totalt antal godkända högskolepoäng och ofta har man ingen chans att komma in om man ej läst ännu mist 2 (helst 3 eller fler) terminer på högskolenivå, förutom receptarieutbildningen.
    Jag säger inte att det är omöjligt att efter receptarieutb. läsa mer och bli en apotekare, men jag vet att det är rätt svårt och absolut inte kan garanteras.
    Det är därför bra att från början tänka sig kunna ("i värsta fall") jobba som Receptarie. Men vi på FRåGA SYV blir glada om du lyckas och blir en Apotekare, om det är det som är ditt drömyrke!