Noura
    Hej
    Jag går i andra året gymnasiet och i nuläget så saknar jag 1.0 i merit. Jag tänkte göra en prövning i arabiska (mitt modersmål) 4 eller 5 fast som moderna språk för att få maximal merit. Har jag rätten till det om min skola godkänner att jag gör prövningen i arabiska 4 eller 5? Och var kan jag göra det isåfall?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Noura,
    om du saknar 1.0 i merit, är det bättre att göra prövning i mod.språk 4 i så fall, då det är en kurs där det är lättare att få högt betyg, jämfört med mod.språk 5.
    Så, mitt råd är i så fall att göra prövning i Arabiska 4 och sikta på så högt betyg som möjligt.
    ********
    Rätt till prövning har du, som gymnasieelev, i 2 fall:
    - om du läste på gymnasiet en kurs och fick F betyg i den
    eller
    - om kursen är Obligatorisk eller inskriven i din individuella studieplan men du kan inte få undervisning i kursen.
    I alla andra fall är det frivilligt för din skola att erbjuda dig göra prövningar.
    ****
    Att en elev saknar betyg för att kunna få max i merit eller vill höja sitt meritvärde - är ingen giltig orsak för att kunna kräva göra prövning. Dock kan rektorn ändå bevilja göra prövningar.
    Finns det lärare på skolan som kan sätta betyg i den aktuella kursen - borde det bli lättare att få rektorn att bevilja dig göra prövning. För att om läraren inte finns som har kompetens att sätta betyg i den kursen, varifrån ska rektorn "trolla fram" läraren?
    Det är ju också Lärarbrist!
    Om du själv kan hitta var du kan göra prövning - är också en möjighet som du kan påvisa på din skola...
    Var prövnignar i olika kurser erbjuds - finns det ingen sammanställning på... man får leta själv.
    Många elever vill göra prövningar och det är lärarbrist.
    Och prövningsavgift på max 500 kr täcker inte de faktiska kostnaderna som uppstår när man erbjuder göra prövningar.
    Det är alltså svårt att hitta var man kan göra prövningar.
    Enligt reglerna får gymnasieelever göra prövnignar endast på sin egen gymnasieskola, men i praktiken finns det samarbete (i vissa fall) mellan skolorna i form av "gemensam gymnasieskola" där skolorna i kommunen eller i hela regionen "går ihop" och agerar som om det vore en och samma skola.

    Du måste alltså få svar på din egen gymnasieskola - om din skola kan erbjuda dig den prövningen som du vill göra - på din skola eller på en annan skola...
    Om kursen inte är inskriven i din Individuella studieplan, har du, som jag ser det, inte rätt att kräva, men det år, å andra sidan, inte förbjudet för rektorn att bevilja (om möjlighet finns).
    Lycka       till!