Ali
    Hej, jag läser modersmål steg 1, arabiska och läser också företagsekonomi 1 som individuella val. Jag går i naturprogrammet. Min fråga är, räknas modersmål som individuella val? Jag tänker sluta läsa företagsekonomi isåfall.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ali,

    du måste prata med SYV på din skola, så att det inte blir negativa konsekvenser för dig - för att i fall du läser på mindre än heltid, har du inte rätt till Studiehjälpen från CSN.

    I fall du inte har några "utökade" kurser inskrivna i din Individuella studieplan, då läser du "bara" på heltid, och inte kan hoppa av några kurser, utan att förlora Studiehjälpen från cSN och också en annan konsekvens blir att du inte uppnår kraven på gymnasieexamen, och kommer med det inte ha grundIäggande behörighet tiII högskolestudier.

    Men tillbaka till din fråga - inom Individuellt val får man läsa vilka gymnasiala kurser som helst. "Volumen" måste vara 200 poäng. Du kan läsa båda kurser inom IndividuelLt val under samma årskurs på gymnasiet. Det finns inga regler som säger att man får läsa en kurs inom IndividueIIt vaI om året.

    Jag tycker inte du ska hoppa av en kurs, utan att ha pratat med en SYV på din skoIa och gjort en ändring i din Individuella studieplan först!

    Vänligen

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • Julia : Ja, individuellt val kan vara viIka kurser som helst (i princip) - det är "voIumen" som är fastställd till 200 poäng, = två normalstora kurser.