Tarek

    Hej! Jag har ansökt arabiska som moderna språk men fick ej godkänt av hemkommun, undrar om mitt företag kan betala till denna kurs? Eller vilken annan tips har ni för mig?

    • Julia :

      Är det för att få meritpoäng inför ansökan till högskolestudier som du vill läsa moderna språk 3 och 4? eller är det en annan situation? förklara gärna vilka kurser du vill läsa och varför.

    • : Hej!
    • Julia : Hej Tarek!
    • : Jag har arabiska som modern aspråk 7 i mitt intyg från Syrien ,och vill gärna ta den kurs för att höja mina meritpoäng.
    • Julia : vi känner inte till att arabiska 7 erbjuds att läsa på komvux i ngn kommun. Möjligtvis skulle man kunna hitta möjlighet att göra prövning i arabiska 7. Du som inte är gymnasieelev har rätt att göra prövningar i alla de olika svenska städer/kommuner. Men, problemet är bl.a att skolverket säger att endast i de kurser där det finns pågående undervisning som prövningar får erbjudas. Om det inte finns pågående undervisning i Arabiska 7 då får inte prövning i den kursen erbjudas. Ring till Skolverket, 08-527 332 00. Du får gärna återkomma och berätta vad skolverket svarar på din fråga.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Som jag redan har skrivit i kommentaren till din fråga:
    svårt att hitta var arabiska 7 skulle erbjudas att studera! Vi känner inte till att den kursen finns att läsa i ngn kommun, på komvux.
    Prövningar får erbjudas i de kurser där pågående undervisning finns. Om det ej finns pågående undervisning i en kurs, så får ej prövning erbjudas... så, det kanske är så att du inte ska kunna varken sig läsa arabiska 7 eller göra prövning i den kursen, tyvärr.
    Du får gärna fråga på komvux och på prövningsenheter i alla de olika svenska städer. Du får göra prövning överallt i Sverige (behöver inte vara i en kommun där du är folkbokförd).
    Det verkar inte finnas ngn sammanställning av var prövningar erbjuds.
    Läsa kurser på gymnasienivå får man i första hand i den kommunen där man är folkbokförd.

    När du skriver att komvux ej har godkänt din ansökan: menar du att det finns undervisning i Arabiska 7 på komvux i din kommun? eller vad menar du med "ej godkänt" din ansökan eller att du fick avslag? Vad ansökte du om och vad fick du avslag på? Och vilken kommun gäller det?