Angela
    Kan man arbeta utomlands med en svensk examen som tandhygienist? Jag är mest intresserad av USA.

    Jag undrar också vad för egenskaper/kompetenser som är bra att ha för att bli en bra tandhygienist? Jag har svårt för siffror, är det något som spelar roll som tandhygienist? Hur ser arbetsmarknaden ut? Är det heltidstjänster eller deltid som är vanligast? Vad ligger snittlönen på?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Angela,
    om Tandhygienistyrket läs på http://www.framtid.se/profession/tandhygienist/
    och ang. "siffror" och dess betydelse för att kunna arbeta som Tandhygienist - är det lite svårt att svara på då jag inte vet omfattning om problematiken. Om man har grav dyskalkyli kan det eventuellt bli ett hinder - då Tandhygienist måste kunna dosera läkemedel vid t.ex. smärtlindring.

    Medellön för Tandhygienist liggen idag på ca 25 000 kr./månaden.
    Den tvååriga utbildning som leder till Tandhygienistexamen finns idag i Malmö.

    Arbetsförmedlingen förutspår god arbetsmarknadsläge för Tandhygienister på både ett års sikt och på 5-10 års sikt, se här: http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrkeskompassen.html?url=1119789672%2FYrkeskompassen%2FYrkesprognos.aspx%3Fy%3D322%26s%3D3225%26b%3D&sv.url=12.78280711d502730c1800078

    På frågan om det är hel- eller deltid som är vanligast, kan inte jag svara på: ca hälften av Tandhygienister är anställda i privat regí och det saknas tillgängliga uppgifter om arbetstidsomfattningen.

    Angående din fråga om det är möjligt att arbeta i USA med en svensk examen som Tandhygienist, så är det också en jättesvår fråga att besvara. USA's delstater har ofta olika lagar & regler och även med "amerikansk utbildning" är man inte behörig att arbeta i alla delstater utan måste söka tillstånd att utöva sitt yrke just i den aktuella delstaten och exakt vilka krav de ställer i alla delstater på just Tandhygienister, har vi ingen möjlighet att undersöka.

    Tips: kontakta USA´s ambassad http://www.usemb.se
    Dag Hammarskjölds Väg 31
    115 89 Stockholm
    Tfn: 08-783 53 00
    som borde kunna bistå med uppgifter ang. var info- finns /hänvisning vidare till rätt ställe att söka info- på/. Många gånger är det mer fördelaktigt att utbilda sig i det landet där man sedan vill arbeta. På ambassaden är det brukligt att en utbildningsansvarig finns som besitter detaljerad info- om utbildningsmöjligheterna i landet.

    I Sverige finns det alternativ - utbildning till Tandsköterska, se presentationer på länkarna nedan:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska13
    http://www.yhguiden.se/utbildning/nova-utbildning-fou-affarsutveckling/tandskoterska12

    Hoppas mitt svar hjälper dig i din framtida studieplanering.
    Önskar dig allt väl & lycka till!
    Julia SYV