Lisa
    Hej! Jag undrar vilken utbildning man behöver gå för att arbeta på ett hem där flera "Anorexia"-fall hamnar?

    Samt vilket utbildning man behöver gå för att arbeta på ett psykhem, med människor med olika psykoser!

    Tacksam för snabbt svar :)

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    hej Lisa, det är olika yrkeskategorier som ofta samarbetar: psykiatriker>>, psykoterapeuter>>, specialistskjusköterskorna bl a de med neuropsyk.kompetens>>, kuratorer>>, psykologer>> och >>>skötare inom psykiatrisk vård.

    Kika också på en yrkeshögskoleutbildning, som inte riktigt motsvarar dina önskemål, men kanske ändå kan bli av intresse för dig: https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/pedagogisk-vagledare-vid-funktionshinder

    Även med.sekreterare>> och vårdadministratörer>> kan arbeta på vårdhem av de typen som du frågar om... men då inte direkt med pacienter, utan de assisterar vårdpersonal med de administrativa uppgifter. Även andra kategorier som vaktmästare, städare/lokalvårdare arbetar också på vårdhemmen, men inte med pacientvård utan med andra uppgifter som också är viktiga för att verksamheten ska kunna fungera.