Anna

    Hej! Jag brinner för jämställdhetsfrågor och allas lika värde (feminism, antirasism, antimobbning osv). Jag skulle väldigt gärna vilja jobba med detta på något sätt och undrar nu vilka vägar man kan gå? Inom vilka yrken? Vilka utbildningar finns? Undrar även om man skulle kunna vara egenföretagare och arbeta med detta då jag även har en vän som brinner för detta. Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Anna

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    om man som egenföretagare kan skaffa betalande kunder och företaget "går runt" ekonomiskt, kan man driva sitt företag hur man själv tycker blir bäst: inrikta sig på de områden som man är intresserad av, sätta priser så som man själv tycker mm.

    Tyvärr är vår erfarenhet att det är mycket svårt att få lönsamhet inom ett företag som inriktar sig på Jämställdhet. Det är ett viktigt område, men svårt att skaffa sig betalande kunder.

    Som egenföretagare kan man inte få några garantier på att företaget ska gå runt ekonomiskt. Är man beredd att chansa, startar man eget. I annat fall söker man anställning.

    Yrken som jag föreslår att du tittar närmare på är:
    Jämställdhetssamordnare>>
    Jurist>>
    Rättsvetare>>
    Internationell rättsvetare>>

    Samhällsvetare>>
    Politiker>>
    DO>>
    Ombud>>
    Faklig förtroendeman>>
    Genusvetare>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    vänligen

    Julia SYV