Lina

    Hej! Jag läser just nu till en kandidat I kriminologi (läst ungefär 45p hittills) och har börjat fundera på var jag ska jobba i framtiden. Jag har alltid brunnit för kvinnofrågor och är särskilt intresserad av våld i nära relationer, varvid jag önskar att så småningom på ett eller annat sätt jobba med just det. Mina tankar har fallit på att arbeta på kvinnojour, men det är också det enda jag kan komma på just nu... Även larmoperatör eller på BRÅ verkar intressant, men just kvinnojour känns mest lockande. Vad kan man jobba som med en kandidat i kriminologi, om man främst vill arbeta med brottsutsatta kvinnor och unga?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    arbeta med utsatta krvnnor, alltså inom det område som du är intresserad av, kan man på olika sätt.

    Kika i första hand på yrket Kvinnojoursmedarbetare som du själv i din fråga nämner, men gärna också på följande yrken: Civil utredare, Genusvetare, Socionom, Psykolog, Psykoterapeut, Polis, Kriminolog och Brottsförebyggande samordnare.

    ang.yrket Kvinnojoursmedarbetare  - så de flesta börjar där som volontär, med oavlönat arbete pga sin stora engagemang. Sedan kan några få kanske på sikt få anställning, men det är inte säkert.

    Frågan är om du vill forska om det med målet att förebygga eller "ta hand om" utsatta personer på ett praktiskt sätt - det finns flera olika möjligheter/alternativ. Om du vill gå mot forskning - behöver du komma på utbildning på avancerad nivå: master eller magisterprogrammet, efter din grundutbildning på kriminologiprogrammet.

    Om du inte vill gå mot forskning eller jobba som högskolelärare, utan vill snabbt komma ut i jobb - då kan det finnas olika projekt som ofta varar på mellan 1 och 3 år, som på olika sätt hjälper till att ta hand om utsatta kvinnor. Ibland permanentas också de projekten och kommer då in i kommunernas ordinarie verksamhet. Kontakta gärna de kommuner som du i första hand vill jobba i och fråga vilka verksamheter de har eller planerar för i framtiden som kan bli intressanta för dig att jobba i.
    Prata gärna även med studievägledare på din institution och med lärare på din utbildning. De kan säkert ge fler tips!