Hanna
    Hej! Jag har läst grundlärarprogrammet f-3 i Uppsala. Jag har läst 140hp av 240hp. Jag flyttade till en annan stad och tog en paus från studierna. Jag har nu till hösten arbetat som obehörig lärare i f-3 under nästan 3 år. Hur ska jag bli behörig lärare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    du kan fundera på att återuppta studierna på ditt "gamla" program - kanske på ett nytt lärosäte men på samma program. Vänd dig annars till studievägledare på lärarutbildningar och fråga om det finns en annan väg.
    Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer har tidigare beviljat lärarlegitimation på "andra grunder" än endast lärarexamen, men då har man jobbat i t.ex 8 eller 10 år, inte i endast 3 år... så jag tror din anställningstid är för kort för att skolverket skulle kunna göra ett undantag (men du kan fråga på avdelningen för lärarlegitimationer).
    Sedan får du också gärna fråga rektor på den skolan där du arbetar om hen kan anmäla dig till något speciellt projekt som hjälper obehöriga lärare bli behöriga. Du kan fråga om det även på lärarhögskolorna (där är ju där som de projekten "körs"). Exempel på ett sådant projekt är VAL - vidareutbildning av lärare.