Lars

    Jag är Vvs-montör och har utbildning som rörkonstruktör mot industrisidan. Jag har arbetat som projektledare inom Vvs vid ROT- och nybyggnation. -Vad krävs för pedagogisk utbildning för att arbeta som yrkeslärare på gymnasienivå?

    • : Jag har tidigare läst gymnasiets 3-åriga Maskinteknikprogram,
    • Milla : Det är mycket möjligt att du redan idag är behörig till yrkeslärarprogrammet. Du får ta kontakt med de som driver yrkeslärarprogrammen och visa upp dina meriter och får svar från dem om du redan idag är behörig eller om du måste komplettera. Läs också mitt svar, nedan, och Lycka till!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lars,
    det vi vet om yrket YRKESLÄRARE berättar vi om på Framtid.se/yrke/yrkeslarare

    För att bli behörig yrkeslärare måste man skaffa sig en Yrkeslärarexamen, på minst 90 högskolepoäng (tre terminers studier på högskolenivå på heltid).
    Från och med antagningen till höstterminen 2017 samordnar UHR validering av yrkeskunskaper för särskild behörighet till yrkeslärarutbildningar.
    Se även information på Skolverkets hemsida om krav för att få en anställning som yrkeslärare och info på worldskills.se/vad-vi-gor/bliyrkeslärare.

    Följande lärosäten har i Sverige tillstånd att utfärda yrkeslärarexamen (uppgift från UKÄ, Universitetskanslers Ämbetet från februari 2018): Göteborgs Universitet; Högskolan Dalarna;
    Högskolan i Gävle; Högskolan i Skövde; Högskolan i Kristianstad; Högskolan Väst; Karlstads Universitet; Linköpings Universitet; Linnéuniversitet; Malmö Universitet; Stockholms Universitet och Umeå Universitet.

    När situationen är som nu, med stor brist på lärare, är det inte omöjligt att få anställning som obehörig lärare... och kanske på sikt få hjälp i att bli behörig (genom ngt. projekt) eller på egen hand försöka läsa mot lärarexamen samtidigt som man jobbar.
    Det är inte fel att testa på jobba som lärare om du får möjlighet; verkligheten kanske skiljer sig från vad man tror om läraryrket.
    Jag tänker lite grand på din ålder... om du ska studera, hur ska du försörja dig? Bra att veta (så att det inte blir en otrevlig överraskning sen) att CSN begränsat rätt hårt möjlighet att få studiemedel bl.a pga åldern.

    Konkreta tips:
    kontakta studievägledningen på en eller flera lärarhögskolor, som har examinationsrätt (listan ovan) för yrkeslärare. Behörighet till just yrkeslärare kan man inte svara om så här "på raka arm", det finns många regler kring det, men även andra bedömningar kan göras ang "motsvarande meriter" och kanske också undantag från reglerna.
    Börja kanske med det lärosäte där du i första hand vill studera.
    Du kan samtidigt också söka jobb som obehörig yrkeslärare redan nu. En gymnasieskola som saknar en yrkeslärare kan anställa dig redan nu, förhoppningsvis, och så utreder du dina möjligheter att bli behörig samtidigt som du får lön och också testar på i verkligheten hur jobbet som lärare ser ut.

    Studie- och yrkesvägledare