Lina
    Hej!

    Om man vill arbeta på en ambassad med migrationsfrågor (I Sverige eller utomlands), vad ska man ha för utbildning/arbetserfarenhet? Har sett i annonser på såna jobb att man bör ha arbetat med migrationsfrågor?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lina,
    den typen av anställning du är intresserad av ligger ej inom "reglerade yrken", därför är det helt upp till en arbetsgivare att bestämma vem som har tillräckliga kvalifikationer för att få jobbet.
    Det är alltså inte en Diplomat>> du vill bli? Är det som Konsulatassistent>> som du vill arbeta?

    Om det i jobbannonser står att de kräver eller önskar att man ha arbetat med "migrationsfrågor" då kanske anställning som Beslutsfattare på Migrationsverket>>  kan ge relevant "tidigare arbetslivserfarenet". Nu är det dock så olyckligt att Migrationsverket drar ner på sina anställda, pga det är färre som söker uppehållstillstånd i Sverige idag; så det blir troligtvis inte aktuellt med att få anställning på Migrationsverket inom ett par år, i alla fall. :(

    Det är, som sagt, helt upp till en arbetsgivare att välja vem hen vill anställa, då det ej är centralt-reglerat vilka kvalifikationer som krävs. Vilka yrken det är reglerat inom kan du se på https://www.framtid.se/yrke/reglerade-yrken

    Liselotte

    Det jag kan tänka mig ger försprång (är ett stort Plus) är att man har mycket goda kunskaper i det "aktuella språket" - ex. om man vill jobba på en tysk Ambassad eller på en svensk Ambassad i Tyskland - i tyska i så fall; kunskaper i engelska är alltid en stor merit.
    Vidare kan jag tänka mig att kunskaper inom Internationell rätt /se >>>yrkespresentation Internationell rättsvetare/ är mycket bra att ha.
    Att ha godkända högskolepoäng inom ämnet IMER, Intern.migration och etniska relationer, kan också anses vara en stor merit.
    Jag förstår att det låter "otydligt" och du kanske vill få ett konkret svar - läs det här, så får du jobbet, det skulle jag också velat få, om jag ställde den frågan som du ställer... men det kan vi tyvärr inte ge dig.
    Personalavdelningen hos de arbetsgivare som du vill söka jobb inom kan kanske svara på frågan om vilka kvalifikationer personer hade som senast fick anställning; det råder jag dig att fråga om - på personalavdelningar hos arbetsgivare. Då kan du sedan försöka "efterlikna" deras meriter. Dock är det ingen garanti på att kunna få jobbet ändå. :(