Nathalie
    Hej! Jag är en data- och spelintresserad tjej som gärna vill jobba med spel och datorer i framtiden. Därför har jag några frågor angående spelyrket generellt.

    * Vad är en genomsnittlig lön?
    * Hur lång är en vanlig arbetsdag?
    * Har branschen i sig bra arbetsförhållanden?

    Tack på förhand // Nathalie

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Nathalie,

    se gärna info på Dataspelsutvecklare>> och se även en videofilm om yrket som finns i yrkespresentationen på Framtid.se

    Du ställer alldeles relevanta frågor men som också är mycket svåra att ge bra svar på, därför att dataspelsbranchen och IT-databranschen är i snabb ständig utveckling och när det blir dags för dig att söka jobb som dataspelsutvecklare om några år - så kanske förhållandena är mycket annorlunda mot som de är nu. Även nu är det extremt varierande arbetsförhållandena, beroende på om man är anställd eller om man är egenarbetsgivare med ett eget litet företag. Som egenföretagare bestämmer man själv vad man behöver arbeta med, när och hur mycket för att företaget ska gå med vinst.

    Som anställd kan man vara anställd på heltid med månadslön, men det är inte alltid det erbjuds och speciellt i början av karriären kan det bli så att man under några år måste ta visstids-/ projektanställningar, deltidsjobb och/eller "timmar vid behov".

    Genomsnittlig lön och Ingångslön är också två mycket olika saker. Genomsnittlig lön får man kanske först efter 15 år som yrkesverksam dataspelsutvecklare. Tyvärr är det också så att just Dataspelsutvecklare är ett av de yrken där det finns ingen tillförlitlig lönestatistik. Om du hittar uppgifter om löner (genomsnittliga eller ingångslöner) för dataspelsutvecklare, får du mer än gärna höra av dig till oss, så kanske vi kan förbättra /fylla på/ yrkespresentationen Dataspelsutvecklare med din hjälp.

    Hälsningar

    Daniel SYV

    Allmänt gäller: i Sverige är heltidsanställning i genomsnitt 40 timmar/vecka. I vissa yrken behöver man jobba mer timmar ena veckan, men kan vara delvis eller helt ledig nästa vecka.
    I vissa jobb kan man få "uppdragsanställning" och det kan gälla även för dataspelsutvecklare och det innebär att man får ett visst "uppdrag" - som "hemläxa" ungefär - och då får man göra den när man vill och kan, men det finns också "deadline" när resultatet måste levereras - så får man själv fördela sina arbetstimmar så som man själv tycker blir bäst.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du vill kanske titta på flera yrken, ex. Dataspelare>>

    Du frågar inte ngt. om gymnasieval, men jag vill ändå "påminna" om att det numera finns allt fler gymnasieskolor som erbjuder E-sport som valbar profil på sina utbildningar; ofta på Teknikprogrammet>> och/eller på El- och energiprogrammet>>, i första hand på inriktningen Dator och kommunikationsteknik>>

    Det är allt fler gymnasieskolor som erbjuder E-sport som valbar profil och om du vill kan du överväga att försöka hitta en gymnasieskola att söka till som även erbjuder E-sport som valbar profil.

    Bästa hälsningar

    ANNA