Patrick
    Tjena!
    Jo, det är så att jag snart ska börja läsa in en del ämnen via komvux då jag har en del kvar till högskolebehörighet. Har dock betyg i alla kärnämnen förutom Svenska 2b och Samhällskunskap 1a, vilket jag ska läsa nästa månad. Min plan har alltid varit att söka högskola på reell kompetens då jag har jobbat en del genom åren. Dock har det många gånger varit kortare perioder på olika arbeten eller mindre än halvtid, vilket gör mig väldigt osäker på jag uppnår kravet om 3 års arbete på minst halvtid.

    Hur ser det egentligen ut om man ska söka till högskola? Är de stenhårda när det gäller detta? Som det ser ut nu uppnår jag inte kravet på vare sig betyg eller arbetstid.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Patrick!

    AII info som man behöver för att kunna ansöka på "reeII kompetens" finns här>>

    Du ansöker på de meriter du har, och vi håIIer tummarna!

    Bra att du samtidigt håIIer på och försöker bIi behörig. Det är inte fel att läsa fler kurser på gymnasiet, både för att höja sin "formeIIa behörighet" och för att Iära sig mera i praktiken.

    Jag kan inte svara på frågan om du bIir bedömd på ReeII kompetens att vara behörig till högskoIa, men jag råder dig att söka och samtidigt fortsätta läsa för att försöka uppnå formeII behörighet.

    Andra aIternativ finns utanför högskoIa. T.ex på YrkeshögskoIan. Se heIa utbudet av YH på www.yhguiden.se

    Lycka till!

    Julia SYV