Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Oleg!

    Om man inte vill läsa vidare efter gymnasiet, bör man försöka få jobb med de kunskaper och erfarenheter som man har och söka hjälp på Arbetsförmedlingen samt utnyttja alla sina kontakter.

    Kanske kan man gå en kort Arbetsmarknadsutbildning på t.ex 9 veckor (man får plats på arbetsmarknadsutbildningen via Arbetsförmedlingen).

    Att gå på praktik ett tag - för att visa upp sig för arbetsgivare och testa på jobba och komma på vad man vill göra: vad man vill jobba med eller om man ändå kan tänka sig studera vidare - kan också vara ett godtagbart alternativ.

    Det finns också ett alternativ att skapa sitt eget jobb genom att starta ett företag, bli entreprenör (egen företagare). I så fall ger man jobb åt sig själv och på sikt kanske till några andra också.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare