Marina
    Hej, jag är arbetslös, har Studieintyg från Gymnasiet, missade 2 ämnen och ett av dem - Svenska 3, fick F i den kursen och kunde därför inte få Gymnasieexamen. Nu är jag inskriven på AF, men inte får någon ersättning då jag inte har varit inskriven tillräckligt länge. Sökte Svenska 3 på KomVux och kom in att läsa den kursen från 15 september. Jag skall läsa den kursen på heltid. Kommer AF att skriva av mig som "studerande" eller kan jag vara studerande och arbetslös samtidigt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marina,
    om man läser på minst halvtid på Komvux och är över 20 år, har man rätt till Studiemedel.
    Som arbetslös är det bra att på förhand fråga Arbetsförmedlingen och/eller din A-kassa (om du är ansluten till en) - berätta vad du tänker studera & invänta beslut ang.utbetalningar av A-kasse ersättning eller Akrivitetsstöd. AF och A-kassa kan inte förbjuda dig att studera men de kan besluta om att du inte är arbetssökande i den omfattningen som de kräver för att du skall ha rätt till ersättning.
    Du kan, normallt sett, inte ha Studiemedel och A-kasseersättning samtidigt eller kombinera Studiemedel med Aktivitetsstöd. För mer information - kontakta CSN, AF och din A-kassa.

    Vänligen
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare