Andi
    Så jag vill jättegärna läsa globala studier på Göteborgs universitet o sen deras master. Jag kopierar on en kort programbeskrivning nedan

    Programmet riktar sig till dig som vill jobba i verksamheter som arbetar med globala utmaningar inom social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.

    Kandidatprogrammet i globala studier är en tvärvetenskaplig utbildning vilket betyder att olika perspektiv kombineras under din utbildning. I programmet läser du:

    Freds- och utvecklingsforskning
    Globala genusstudier
    Humanekologi
    Mänskliga rättighetsstudier
    Regionala studier
    Socialantropologi

    Det står att man efter avklarad utbildning kan jobba inom

    Efter utbildningen kan du arbeta som analytiker, samordnare, utvärderare, utredare och projektledare inom offentliga eller privata verksamheter. Vanliga yrken är analytiker i företagsvärlden, tjänsteman på FN, departement, i internationella organisationer, biståndsarbetare i utvecklingsvärlden, handläggare på Sida eller UD, utredare inom EU, eller som samordnare i kommuner och landsting.

    När jag sökte på specifika jobb såg jag dock att nästan alla av dessa yrken har hög konkurrans men jag tänker att eftersom jag dessutom kommer läsa en master o det är en rätt nisch inriktning kanske jag ändå skulle kunna ha en balanserad arbetsmarknad?

    Annars om jag skulle vilja jobba med hållbar utveckling o samhällsfrågor på en global relation finns det nåt annat sätt att gå tillväga? Eller är det hög konkurrens inom alla dessa yrkesområden?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Andi!
    Enligt vår erfarenhet är det mycket hård konkurrens om jobben inom de områden som du är intresserad av. Men - å andra sidan - "någon" får ju sådana jobb, så varför inte du i så fall? Om det är något du verkligen brinner för, så bör du satsa på det, tycker jag.

    Hänvisningar/lästips
    Information (bl a om att det är Svårt att få jobb) i följande yrkespresentationer:
    Internationell rättsvetare
    FN-jobb
    EU-jobb
    Europavetare