Daniel
    Hej!

    Jag är väldigt intresserad av studie-och yrkesvägledaryrket (och därav utbildningen för att bli SYV).
    Jag tycker att den akademiska världen är väldigt spännande och tanken på att vägleda människor i sitt studie- och yrkesval tilltalar mig. Det skulle vara jättekul att arbeta på grundskola, gymnasium eller universitet. Vill tjata med folk om universitetsutbildningar, yrkesval, meritvärden, behörighet, osv, osv. :-)

    Men, när jag kollar jobbannonser för SYV hittar jag nästan enbart jobb som inom arbetsförmedling och arbetsmarknadspolitiska program. Alltså, jobb där man nätverkar med företag och arbetsgivare för att få ut arbetslösa in i arbetslivet. Det är inte riktigt mitt intresseområde.

    Därför skulle jag vilja fråga om ni här på FrågaSYV har någon uppfattning om hur svårt det är att få jobb inom den "akademiska världen" som SYV? Det vill säga, grundskola, gymnasium, universitet och liknande?

    Tack!

    Mvh,
    Daniel

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Daniel, så roligt att du är intresserad av mitt yrke - SYV! Utbildningen som man läser för att bli "behörig SYV" är det 3-åriga SYV-programmet. Om du söker till utbildningen till hösten 2021, läser du mot syv-examen till sommaren 2024. Det är alltså lång tid tills dess och hur arbetsmarknaden kommer att se ut då, vet ju ingen med säkerhet. Det finns prognoser, men de kan slå fel.
    En del av "problemet" är att yrket SYV är icke-reglerat, alltså får arbetsgivare anställa även utan examen från SYV-programmet, alltså med andra utbildningar i bagaget till tjänster som SYV.
    Det finns en del personer som jobbar som SYV-ar på skolorna som i grunden är lärare, informatörer, journalister, psykologer, socionomer och går säkert att hitta exempel även på andra utbildningar som de har som jobbar som SYV-ar.
    Utredningen som genomfördes för några få år sedan kom fram till att (ännu) ska man inte införa SYV-legitimationen (förslaget innan var på att ev.införa den, likt lärarlegitimationen). Just på skolorna får SYV-en ha en annan utbildning än examen från SYV-programmet men Arbetsförmedlingen ställer krav på sina "underleverantörer" på att en "riktig SYV", alltså med examen från syv-programmet ska vara anställd, för att annars får underleverantören ej några uppdrag från AF och tjänar med det inga pengar. Därför finns det många annonser om att SYV med examen (som är ett krav, ej önskemål) sökes av Jobb-coachande företag (för att en grund-, gymnasieskola eller högskola kan anställa som SYV någon som har en annan utbildning, men underleverantörer till AF kan inte göra det).
    Ännu en förklaring på varför det just är syns få annonser om syv-jobben på skolorna: det är inför hösten, inför läsårets början som de flesta tjänster som SYV på en skola utlyses. Du får se i april-maj att antal annonser om syv-tjänsterna på skolorna kommer att öka, jämfört med nu, mitt i mars, - det är jag ganska säker på, för att så brukar det vara.