Hanna
    Hej, jag undrar hur arbetsmarknaden ser ut för lärare i matte/biologi/kemi resp biologi/kemi/fysik. Är mest inne på att läsa till högstadielärare i biologi/fysik/kemi, men vet dock inte hur arbetsmarknaden ser ut. Jag vill helst inte läsa matte på högskolan då jag hört att det ska vara väldigt krångligt. Men är det svårt att få jobb som lärare i no -ämnena utan matte? När jag läser jobbannonser vill alla arbetsgivare att man ska vara behörig i matte inkl no, men kan man i sådana fall söka tjänsten ändå?

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnéa!
    Anledning till varför "alla" vill anställa lärare, som bl a är behöriga i matte är att matte, svenska (alt. svenska som andra språk) och engelska är de HUVUDÄMNENA. Läser man in grundskolekompetens på Komvux då är det just sv, eng och matte som man läser.

    Kan du tänka dig ha engelska och/eller svenska (alt svenska som andraspråk) som ett av undervisningsämnena, så är att föredra - är mitt råd.

    Annars så är det omöjligt att på förhand veta i exakt vilka ämnen som lediga tjänster kommer att finnas när det blir dags för dig att söka lärarjobb. Exempel: om en lärare bestämmer sig att gå i förtidspension, blir en "extra tjänst" ledig men vi vet ej vilken kombination av ämnena har just den läraren undervisat i. Rektor vill så klart ersätta med en lärare som har samma ämneskombination som den läraren hade, som slutar på skolan.

    Om du "brinner" för att bli lärare i biologi/kemi och fysik, kan du gott och väl satsa på det. Du kanske har tur och får en tjänst med exakt de ämnena eller så kanske du kommer under en tid undervisa i två av dina ämnen. Man kan få heltidstjänst med två undervisningsämnen också (speciellt på de större skolorna) eller en "delad tjänst" - på två närliggande skolor.

    Hoppas du fick nu svar på din fråga!
    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    Jag tycker du fick ett mycket bra svar från Magnus R.

    Jag vill bara tillägga två punkter:
    1. du kan se innehåll i alla mattekurser på www.matteboken.se och just Högskolematte kan du kika på här - http://www.matteboken.se/lektioner/hogskolematte
    Du kan också se på www.mattecentrum.se om det finns någon Räknestuga nära dig, där man kostnadsfritt får hjälp med matten.

    2. Det finns ett annat sätt att skaffa sig lärarbehörighet än att gå Ämneslärarprogrammet. Du kan nämligen läsa tillräcklig antal högskolepoäng först - i de ämnena som du sedan vill bli behörig att undervisa i och sedan ansöka om att få gå KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, som för närvarande är 3 terminer heltid, 90 högskolepoäng. På så sätt kan du få välja kombinationen av ämnena ganska fritt och kan t.ex. bli behörig att undervisa i 2 NO ämnen och i svenska eller i 2 NO ämnen och i engelska.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    • : Tack så mycket för svaret! Problemet är att på den högskolan jag vill läsa på (hkr) finns det bara olika kombinationer med ämnena fysik/kemi/biologi/matematik.
    • Milla : Jag skrivet ett utökat svar till dig nu.
    Hej Linnea, det kommer vara stor brist på Ma-No lärare framöver http://www.svd.se/lararforbundet-brist-pa-no-larare .Du kan absolut skippa matten och ändå vara attraktiv men jag tycker ändå du borde pröva att läsa matten, ibland upptäcker man sent i livet tjusningen med siffror. Men har du kombinationen Fy/Ke/Bi så kommer du ändå vara mycket eftertraktad.