Hanna
    Hej! Jag skulle vilja veta på ett ungefär hur arbetsmarknaden för gymnasielärare i ämnet naturkunskap ser ut? Är det lätt att kombinera naturkunskap med biologi? Jag menar, "funkar" det när man sedan söker jobb?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea! Svar på din fråga beror på om du vill ha en heltidstjänst på en och samma skola eller om du kan tänka dig jobba deltid alt ha en tjänst fördelad på flera skolor.
    Det är mycket lättare att få en heltidstjänst på en skola om ett av ämnena som du är behörig att undervisa i är svenska, engelska eller matematik. Mvh Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Linnéa!
    Om du vill veta vilka ämnen man får kombinera som lärare på grund- respektive gymnasieskola, läs på http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen

    Svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik undervisas som obligatoriska både på grundskolan och på alla gymnasiala program, därför kan det vara fördelaktigt att ha ett av undervisningsämnena från den "gruppen": sv, eng eller matte.

    Ha en fortsatt trevlig sommar!
    Mikael