Ceren
    Kan man specialisera sig inom andra områden inom arbetsterapi-yrket, isåfall vilka?
    • Anna : https://www.framtid.se/yrke/arbetsterapeut
    • Anna : Menar du att under utbildningen välja olika inriktnigar? eller menar du att Efter utbildningen jobba med Olika saker, på olika arbetsplatser eller jobba med andra arbetsuppgifter, där man inte specifikt behöver just arbetsterapeut-utbildning?
    • : Jag undrar både och. Och om det liksom är som sjuksköterska där man kan specialisera sig för olika många områden
    • Julia : Sjuksköterskor specialiserar sig EFTER sjuksköterskeprogrammet - genom arbetslivserfarenhet på olika ställen och genom att gå påbyggnadsutbildningar. Exakt vilka påbyggnadsutbildningar kommer finnas om 3 år - är idag svårt att säga. Men det kommer alltid finnas möjlighet att med hjälp av självstudier, eller några kurser profilera sig på något sätt.
    • SYV-besökare : Det som utgör Valbar del inom arbetsterapeututbildningen är ofta endast en liten kurs á 7,5 hp (motsvarar studier på Halvtid under en Halv termin av de sex terminer som man läser på programmet).
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    eftersom yrket Arbetsterapeut är i Sverige ett av de så kallade "legitimationsyrken" är utbildningen "standartiserad", dvs man lär sig det man behöver kunna, oavsett vilken ort man läserpå. Det är alltså samma utbildning, oavsett vilket lärosäte man läser på.

    Sedan blir inte jobbet exakt samma för arbetsterapeuter som jobbar på olika arbetsplatser.

    Arbetsterapeuter kan också använda sig av många olika behandlingsformer och metoder, bland annat relativt sällsynta (för Sverige) som t.ex. paraffinbad för händer och fötter, en behandling som kan lindra stelhet och smärta.https://www.arbetsterapeuterna.se/profession/om-arbetsterapi/funderar-du-paa-att-bli-arbetsterapeut/

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej
    Det finns några olika lärosäten i Sverigs som ger grundutbildning till arbetsterapeut och examen berättigar till legitimation som söks på socialstyrelsen och krävs för arbete med klienter.
    Grundutbildningarna till arbetsterapeut har i princip ”samma” innehåll med vissa valbara kurser och lite olika profil.
    På avancerad nivå finns master och magisterutbildningar med olika innehåll. Där väljer man det som passar bäst. Därefter kan man läsa specialistutbildning v g se länk
    arbetsterapeuterna.se/profession/utbildning-och-forskning/specialistutbildning
    Uppsatsen på avancerad nivå kan användas för att söka doktorandtjänst och gå vidare mot doktor.
    Klinisk specialisering med fortbildning i kliniska metoder bekostas vanligen av arbetsgivaren
    Med vänlig hälsning
    L.

    Liselotte

    Hej igen,
    vi fick nu också svar från

    som lyder:

    Hej!
    Som grundutbildad arbetsterapeut kan man jobba inom flera olika områden, läs mer här https://www.arbetsterapeuterna.se/profession/om-arbetsterapi/var-jobbar-arbetsterapeuter/ . Om man vill stanna kvar inom ett område och fördjupa sig i det så finns det olika fortbildningskurser för arbetsterapeuter inom olika områden

    Många går vidare och läser en magister eller master examen och skriver sin uppsats utifrån sitt arbetsområde. Vissa stannar där, medan andra går vidare och läser specialistutbildning i arbetsterapi. Inom arbetsterapi så specialiserar man sig inte mot ett diagnosområde som andraprofessioner. Det stämmer inte med vår yrkesutövning. Utan som arbetsterapeut så specialiserar man sig mot andra områden och lägger till en specialistfunktion. Du kan läsa om detta här:
    https://www.arbetsterapeuterna.se/profession/utbildning-och-forskning/specialistutbildning/

    På vår webb hittar man även info om man funderar på att bli arbetsterapeut yrket och arbetsområdena förklaras närmre
    https://www.arbetsterapeuterna.se/profession/om-arbetsterapi/funderar-du-paa-att-bli-arbetsterapeut/

    Hoppas att detta kan vara till någon hjälp.

    Hälsningar

    SYV-besökare SYV

    KI, Karolinska Institutet har tyvärr inga inriktningar på sin grundutbildning, arbetsterapeutprogrammet, KI. Här kan man se hur utbildningen är upplagt och vad man läser inom programmet: https://pingpong.ki.se/public/courseId/6242/coursePath/5549/ecp/lang-sv/publicPage.do?item=6453776

    https://pingpong.ki.se/public/courseId/6242/coursePath/5549/ecp/lang-sv/publicPage.do?item=6456182

    På termin 6 har studenter möjlighet att läsa en Valbar kurs 7,5 hp (motsvarande en halvterminsstudier på halvtid, en rätt liten kurs, alltså), exempel på dessa hittar man här: https://pingpong.ki.se/public/courseId/6260/coursePath/6242/ecp/lang-sv/publicPage.do

    Om man vill studera vidare på KI efter den grundutbildningen då finns det möjlighet till att läsa fristående kurser som leder till magisterexamen i arbetsterapi. Det finns även andra magister och mastersprogram som kan vara aktuella för arbetsterapeuter, där de är behöriga. Vad KI erbjuder på avancerad nivå hittar man information om här: https://ki.se/utbildning/program-och-kurser

    Förbundet för arbetsterapeuter ”Sveriges arbetsterapeuter” har också en samlad information om vidare studier. Man kan kolla även där angående möjligheter.

    Hoppas att denna information blir till hjälp!

    Med vänlig hälsning| Studievägledare för Arbetsterapeutprogrammet

    Karolinska Institutet| Institutionen för Neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle