Hej Jan,
    du får inte själv bestämma hur länge du får vara på din APL plats.

    För det första, handlar det om FÖRSRÄKRINGAR - om något händer, ex. du får ett tungt föremål på foten och bryter ett par tår /bara för att ta ett exempel/ - så vill du få kompensation för din skada och du ska kunna få kompensation endast om du finns på arbetsplatsen "på ett lagligt sätt", under den tiden som du är försäkrad, ej på de övriga tider;
    för det andra - så får inte minderåriga (personer under 18 år) arbeta på de så kallade OB-tider /obekväma arbetstider/ och att vistas på en arbetsplats under så lång tid som i ditt exempel - 14 timmar... är varken sig lämpligt eller lagligt;
    för det tredje - så har din handledare ansvar för dig, när du är på arbetsplatsen och du måste därför få lov att finnas på arbetsplatsen av din handledare och kanske också av chefen på arbetsplatsen;
    och sist, men inte minst - så kan en "extraperson" vara "ivägen", när de anställda ska göra sina jobb och så är det "någon där som tar plats och kräver uppmärksamhet" när de anställda inte alls har tid eller lust eller skyldighet att "handskas" med den där "extrapersonen" (inte ens riktiga anställda kan vara hur många som helst på samma arbetsplats samtidigt; det finns bl a regler om hur många personer som får vistas i samma lokal samtidigt som många ggr har med brandtekniska regler att göra). Du har kanske sett små skyltar som ex. säger "Max 30 personer får vistas i denna lokal samtidigt"?

    Som praktikant /och även som anställd/ bör man följa de arbetstider som man får "tilldelade": man ska komma i tid och sedan lämna arbetsplatsen den tiden som man blivit "tillsagd" att avsluta sin vistelse på arbetsplatsen.

    För mer info var god se skolverket.se/fran-skola-till-arbetsliv/apl/ansvar-for-elevernas-arbetsmiljo.

    Mer info som kanske du kan ha nytt av:
    Det är Rektor på din gymnasieskola som är ytterst ansvarig - så länge du är elev på gymnasiet. Ansvar för APL brukar vara delegerad till APL-samordnare eller till de enskilda lärare/handledare som finns på skolan och som kan ge dig svar på alla frågor som har med APL att göra. Känner du att du inte får svar på dina frågor från personal på din skola, kan du ringa till Skolverkets upplyssningstjänst på tel.nr 08-527 332 00 - tel.tid kl.9.30-11.30 och kl.13-15 på vardagar.

    Sammanfattning
    Du bör följa de arbetstider på din APL-arbetsplats, som du blir "anvisad till", och ej stanna på arbetsplatsen längre än vad som blev överenskommet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA