Elev

    Jag går i trean och har bestämt mig att jag vill fortsätta plugga vidare direkt. Just nu är arkitektutbildningen en av de vägarna jag funderar att ta, men problemet är att arkitektutbildningen är för specifik, dvs den är inte flexibelt och man kan endast jobba inom arkitektur. Dessutom har jag hört saker om att arbetsmarknaden inte är lika brett för arkitekter då Sverige är en redan utvecklad land och att det kommer finnas färre och färre konstruktioner därmed färre behov av arkitekter. Å andra sidan hör jag att Sverige kommer att behöva fler arkitekter då det finns brist på bostad i stora städer. Jag personligen älskar matte, att rita, fysik, programmering och design men innerst inne märker jag att jag inte riktigt gillar att rita hus och planera saker osv. Det finns så mycket jag vill vara och jag ändrar mig dag till dag och jag har besluts ångest. Har ni någon tips för såna som mig?

    • syv : Hej Ene, Det var länge sedan du skrev ditt inlägg om att du kanske vill läsa till Arkitekt. Det låter som en bra idé och jag kan inte låta bli att tipsa dig om Grafikskolan i Stockholm. Många av de som gått hos oss går vidare till KTH och arkitektutbildningen. Det är svårt att komma in och på Grafikskolan får du en mycket bra grund för att ha chans att komma in på din drömutbildning. Kika på https://www.instagram.com/grafikskolan/ och välkommen att söka!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ene,
    du är fortfarande mycket ung och det är inte så ovanligt att man ändrar sig från dag till dag om vad man vill jobba med i framtiden.
    Jag kan ge dig 2 råd:
    - se om du kan få jobb (vilket jobb som helst) direkt efter gymnasiet och jobba ett tag, t.ex ett år eller 2 år. Du blir äldre, mer mogen och även får lära dig en hel del om arbetsmarknaden genom personlig erfarenhet;
    - du kan också, om du är helt säker på att du vill plugga, men vet inte exakt vad eller till vilket yrke, söka läsa fristående kurser inom de ämnen som intresserar dig, t.ex inom programmering, fysik och matematik. Om du läser minst en kurs inom varje ämne, har du sedan, förhoppningsvis, bättre uppfattning om vad du vill satsa på i framtiden.

    Du får också jättegärna kika på många olika yrken på www.framtid.se där det finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar.

    Vad gäller arbetsmarknaden för arkitekter, så finns det inom arkitektur ett antal olika yrken. Men, oavsett vilket av de yrken vi talar om, så tar det några år att utbilda sig - och vem kan ge garantier på vad som händer under de kommande åren? T.ex vem kunde förutse "corona" med alla dess påföljder för vissa branscher? Och även om det är mycket svårt att få jobb inom ett "visst yrke", så är det ju alltid några som får jobben, så varför inte du i så fall? Är man duktig, envis (målmedveten), flexibel och har lite tur, så brukar man nå sina mål. Det kan dock ta tid, ibland ganska lång tid... så man måste även ha tålamod. :)

    • Elev :

      Ska kolla på hemsidorna, tack så mycket för hjälpen;)

    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!