Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Joakim!

    Som du kan se i Programplanen för Ekonomiprogrammet ingår det 100 poäng Moderna språk (dvs en kurs) - obligatoriskt i programmet, båda inriktningar. Vilket språk eller vilket steg i språket - spelar ingen roll för att uppfylla kraven för gymnasieexamen.

    Det går, alltså, alldeles utmärkt att få Examensbevis från Ekonomiprogrammet med betyg i Italienska 1 och inte läsa ngn annan kurs i Moderna språk.

    Det du "förlorar" på att inte ha fortsatt med samma språk från grundskolan, är möjlighet att tjäna Meritpoäng på Moderna språk. Detta eftersom det är Moderna spårk 3 & 4 som skulle ge dig merit inom Moderna språk.

    Behörig till högskola/universitet blir du (Grundläggande behörighet) om du får Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram.

    Sedan är det så att många högskoleutbildningar (inte alla) kräver även Särskild behörighet, t.ex för att läsa Ekonomi på högskolenivå måste man ha godkänt betyg i Matte 3. Du läser inriktning Juridik och där ingår det inte Matte 3. Om du t.ex skulle velat bli behörig att läsa Ekonomi på högskolenivå eller bli Fastighetsmäklare - behöver du välja läsa Matte 3. Och likadant är det med andra eftergymnasiala utbildningar. Skulle du t.ex velat utbilda dig till Pilot,skulle du behöva få godkänt betyg i Fysik 1a och det räcker alltså inte att man "bara"bara har Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram. Man får titta på de eftergymnasiala utbildningar som man är intresserad av och se vilken Särskild behörighet som krävs.

    Det går att komplettera för särskild behörighet efter gymnasiet, t.ex genom studier på Komvux eller genom självstudier med efterföljande Prövning.

    Ha det bäst & hör av dig om du har fler frågor!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare