Lina
    Hej!

    Jag pluggar i England och läser ett kandidatprogram i psykologi. I framtiden vill jag söka till en Doctorate of clinical psychology i England (motsvarande psykologprogrammet i Sverige), men för att komma in på det behöver man erfarenhet av att jobba som "assistant psychologist". Min fråga är om det finns något motsvarande i Sverige? Alltså, finns det jobb att söka som assisterande psykolog?

    Tack på förhand!
    • SYV-besökare : Det låter ungefär som en psykologkandidat. Och detta betalar arbetsgivaren inte för utan får pengar av universitetet för att ta emot.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    kan det du söker beskrivas i Sverige som PTP-psykolog, tro?
    Vi har ingen expert på just det område som din fråga handlar om, men vi ska göra vårt bästa för att finna svar att ge dig.

    Hej igen, jag fick nu ännu ett svar från en person som är insatt i psykologi-branschen i Sverige; var god läs nedan:

    "Hej!
    Det finns många studenter som arbetar som psykologassistententer under sin utbildning. Främst mot slutet av utbildningen. De kan då hjälpa till med att ta emot telefonsamtal och administration. Tror dock inte att det är så vanligt om man inte är psykologstuderande redan. Sen kan man ju arbeta som assistent någonstans där det finns psykologer utan att plugga till psykolog själv men jag vet inte om det ”gills”."

    • : Hm, jag är osäker då det står här att man behöver ha gått psykologprogrammet (vilket jag inte gjort). Möjligen innebär detta att det inte finns nån möjlighet för mig att jobba som assisterande psykolog i Sverige eftersom jag inte läst psykologprogrammet
    • Anna :

      Utbildningssystem kan vara rätt olika uppbyggda i olika länder. Tips! vänd dig till de arbetsgivare som du tänkte att du skulle velat arbeta hos som "assisterande psykolog" och fråga om de, över huvudet taget, kan eller vill anställa någon med din bakgrund. De annonser som ligger "ute" finner man på flera sidor bl.a på www.arbetsformedlingen.se - fler tips! testa fråga personal på psykologprogrammen på de svenska universitet. kIka också på yrket "Psykologisk coach" >> som inte går psykologprogrammet.

    • : Tack så mycket Anna!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    hej, jag fick nu svar från en sakkunnig som är leg.psykolog och arbetar på ett svenska sjukhus. Läs hans svar, nedan:

    Assisterande psykolog fanns i Sverige tills för trettio år sen, och då hade man en kandidatexamen. Men nu med nya psykologprogrammet finns inte nåt sånt. Det finns inga arbeten som annonseras på det sättet, men våra studenter som går termin sex har ett halvårs praktik som motsvarar arbetsuppgifterna som assisterande psykolog, men då under handledning av legitimerad kollega.
    Behöver man arbetserfarenhet som assisterande psykolog kan man möjligen arbeta med enklare informationsinhämtning, verksamhetsutveckling eller motsvarande, men jag har svårt att se att man skulle kunna arbeta med patienter.