Kevin
    Hej! Jag var tvungen att hoppa av 3:an pga personliga problem och började jobba. Just nu så försörjer jag mig själv och vill jätte gärna gå tillbaka till skolan för att avsluta mitt tredje år och få min gymnasiekompetens. Mitt problem är att jag försörjer mig på mitt jobb och om jag ska kunna gå i skolan så måste jag kunna få pengar på något annat sätt. Jag har läst på att man kan ta studielån via CSN för att klara vardagen vilket låter toppen för mig, men eftersom jag är 19 så får jag inte ta ett CSN lån. Vilket då leder till min fråga. Kan jag jobba 1 år och sen börja terminen efter igen? Jag gick i el-energi linjen så det är svårt för mig att plugga upp mina el kurser.

    /Kevin

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, undrar när du fyller 20 år? Det är från 1juli det Kalenderår som du blir 20 år, som du kan få Studiemedel. Du söker då till KomVux. Innan dess så kan du bara få Studiehjälp, som är 1050:-/månad.
    Har du många kurser kvar att läsa? Är det hela å k 3 som du behöver läsa in?
    Tänk på möjlighet att läsa på egen hand och tenta av (särskild prövning).
    Om du blir 20 år nästa Kalenderår, sök upp kurator på din gamla gymnasieskola, fråga om du kan läsa på deltid (som undantag). Du får inte Studiehjälp vid deltidsstudier men kan klara av några kurser, så har du mindre att läsa sen.
    Du kan fråga CSN om de kan göra undantag från reglerna. Skicka in intyg om du har som bekräftar synnerliga skäl i ditt fall.
    Återkom med fler uppgifter, så kan vi kanske hjälpa dig mer.
    Hälsningar
    Mikael SYV