Marina
    Hur kan man kombinera att ansöka båda till YH och Universitet och sedan göra ett val?

    På yh-antagning.se kommer antagningsbesked med svarskrav i slutet av juni, och det står på de flesta YHs websidor att man måste tacka ja/nej inom ett par dagar annars förloras platsen.

    På antagning.se kommer antagningsbesked med svarskrav 11 juli.

    Kan man först tacka ja till en av YH utbildningar på yh-antagning.se utan att bli strucken från antagning.se?
    Och sedan efter att ha fått "antagen" på en av Universitets utbildningar tacka ja till den och meddela den tidigare valda YH utbildning att man är inte längre intresserad?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marina,
    yh-antagning och antagning.se (högskola-universitet) sker oberoende av varandra. Det är inte förbjudet att läsa på högskoleutbildning och på en yh-utbildning samtidigt heller; det finns folk som läser både en högskoleutbidning och en yh-utbilnding samtidigt; det är inte förbjudet.

    Det går att göra som du skriver om i din fråga, ja.