Ebba

    Hejsan! Jag undrar över hur brett psykologyrket är! Jag vill bli psykolog men oroar mig över att yrket inte är tillräckligt brett? Vad finns det för möjligheter för variation inom yrket? Kan man både arbeta med att samtala med individer ett tag men sedan övergå till kontorsarbete där du ej håller i samtal? Utan snarare utreder eller liknande? Kan man vidareutbilda sig till forskare inom psykologi och vad är lönen i så fall? :)

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Nästan inom alla yrken kan man sikta på att forska, alltså bli en forskare.
    ang. Lönen så är psykologprogrammet fem år långt och vill man bli forskare tar det några år till så det är 10 år framåt i tiden vi ”pratar om”, hur lönerna blir om 10 år är det ingen som vet.
    ang. Innehåll i arbetsuppgifter för psykologer så beror mycket på Var man arbetar - inom sjukvården eller inom AF, eller om man har privat mottagning.

    kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/psykolog

    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba, väldigt mycket kommer bero på vilken arbetsplats du jobbar efter utbildningen till psykolog. Men jag tror inte att på någon arbetsplats skulle 100 procent av arbetstiden ägnas åt samtal. Administrativa arbetsuppgifter ingå men i olika stor omfattning, beroende på vilken arbetsplats man är verksam på.
    mvh
    Mikael