Roza

    Hej! Jag är intresserad av att bli Anaplastolog/ Ansiktsprotetiker. Jag undrar därför vad är kraven för att man ska bli det? Har läst att man borde läsa först till tandtekniker men undrar om det finns en annan väg till att bli det. Finns det möjlighet att en sjuksköterska med tillräcklig kunskap kunna jobba inom området? Vart kan man hitta utbildningar och vart kan man läsa det (antigen kurser eller en program)?

    • Ludmila :

      Mitt tips till elever som jag hjälper är att fråga/maila någon yrkesverksam inom det yrket hur de utbildat sig eller vilken väg de har gått för att komma dit de är idag. Hittade två verksamma när jag googlade: ansiktsprotetik.se

    • Mikael :

      Vi fick svar från de sakkunniga: "... tandtekniker får inom sin utbildning en hel del utbildning i materialbeatrbetning och materialkunskap som inte ligger ens i närheten av sjuksköterskeutbildningen, så resan från sjuksköterska till protestekniker är nog väldigt lång".
      ...  reportage om en anaplastolog på Skaraborgs sjukhus som kanske kan vara till hjälp, se länken https://vision.se/tidningenvision/arkiv/2020/nr2/vad-gor-en-anaplastolog/

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Roza,
    om yrket anaplastolog var god se framtid.se/yrke/anaplastolog och om yrket ansiktsprotetiker - framtid.se/yrke/ansiktsprotetiker
    Då yrken är i Sverige icke-reglerade, så vitt jag vet krävs inte legitimation från Socialstyrelsen, då blir det upp till arbetsgivare att avgöra vilken kompetens som krävs för att kunna bli anställd.
    Tips! hitta några som jobbar inom de yrken och fråga vilken utbildning de har. Fråga också arbetsgivare som anställer vilken utbildning de önskar att man skaffar sig för att kunna ha en rimlig chans att få anställning.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick svar från Folktandvården Västra Götaland, var god läs det nedan:

         Hej, jag tror att man måste vara tandtekniker i botten. Sedan läser man kurser i England om jag inte är fel underrättad.

    Det finns anaplastolog på SU (Sahlgrenska universitetssjukhus)  som Du säkert kan kontakta. Dessutom finns 2 yngre kvinnor i Sthlm som gått utb i England vad jag förstår. Googla så kommer säkert namn upp.

    Det är vad jag vet. Säkert ett spännande yrkesval!

    Vänliga hälsningar

    Folktandvården Västra Götaland