Gäst
    Hej, om man har en elev som är godkänd i svenska, engelska och matematik, men inte i tillräckligt många ämnen för att kunna komma in på ett högskoleförberedande program, är det då Individuellt alternativ som man söker till på gymnasiet? De städer som är aktuella är Varberg och Härryda. Tacksam för ett snabbt svar! ;) och Gott nytt år! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gäst,

    Individuellt alternativ inom IM>>> är oftast inte sökbart "utifrån", via vanlig gymnasieantagning, utan det är genom kuratorer och rektorer på grundskolan och på IM-programmen>>> som man kommer in. På Individuellt alternativ kan man kombinera studier med Praktik och man kan också under vissa perioder gå på "helpraktik", dvs endast på praktik och inte läsa några kurser över huvudet taget. Det är individuellt upplägg och stor personaltäthet, därför är platserna på Individuellt alternativ ganska dyra och erbjuds endast om bedömning av rektor och kurator görs att det verkligen behövs.

    Om det endast handlar om att skaffa sig mer kunskaper (och inga stora medicinska eller sociala hinder finns med i bilden kring eleven) - dä är det andra IM, än Individuellt alternativ som är aktuella i så fall.

    Du får gärna kika på IM på Gymnasieguiden.se där alla de programmen är beskrivna med förklaringar vem de är till för.

    Om eleven vill in på ett högskoleförberedande gymnasietprogram (på sikt, eftersom hen inte blir behörig i slutet av åk9) - då finns det två alternativ som jag kan föreslå:

    1. gå om åk9

    eller

    2. söka PREPARAND som just är till för att läsa in ämnen från grundskolan. Eleven behöver minst 12 godkända ämnen. Om hen i slutet av åk9 kommer att endast ha 3 godkända ämnen, då återstår det 9 ämnen. Då kan eleven i samråd med föräldrar och lärare på Praparand välja de 9 ämnena som hen ska läsa under preparand-året.

    I Varberg finns preparand på Peder-skrivares-skola>>> och i Härryda - på Hulebacksgymnasiet>>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Återkom gärna om ngt. är oklart, och Gott Nytt år!!!! :)

    ANNA