Asa

    Hej, jag fick utlåtandet ifrån UHR om att min utländsk gymnasiet motsvarar yrkesutbildning på gymnasienivå här i Sverige. Jag läst svenska 1 2, 3 och är klar med det, samhälleskunskap också och jag läser nu engelska för jag läste ett annat språk innan. Vad måste jag läsa mer för att få grunlägande behörighet för att kunna börja plugga på högskolan? Hälsningar Asa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Asa, i bedömningen du fick från UHR borde framgå vilka kurser du behöver komplettera med för att få grundläggande behörighet till högskola/universitet.
    Vad gäller svenska så behöver du ha godkänt betyg i svenska eller i svenska som andraspråk 3.
    Vad gäller engelska behöver du ha godkänt betyg i engelska 6 (som är andra kurs på gymnasienivå).
    Vad gäller de andra ämnen - så bör det, som sagt, framgå av svaret du fick angående behörighetsbedömning.
    Du kan också boka tid med studie- och yrkesvägledare på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd som tittar på dina betyg och om hen inte direkt kan svara, kan hen kontakta betygsexperter och få fram svar på din fråga.
    Vänligen
    ANNA

    • : Tack för du svarat. Visst skulle det stå vilka kurser jag skulle behöva läsa, men tyvärr står det bara om att min gymnasie motsvarar yrkesutbildning på gymnasienivå i Sverige. Hälsningar/ Asa
    • Anna : I så fall är min tolkning att du behöver endast komplettera med svenska 3 (eller svenska som andraspråk 3) och med engelska 6 - för grundläggande behörighet till högskolestudier, men de som bestämmer i den frågan är personal som jobbar på www.antagning.se -- du kan när du har godkänt betyg även i engelska 6 prova söka till en högskoleutbildning, du gör ansökan på www.antagning.se och du får då svar om du är behörig eller inte.
    • : Tack snälla för svaret...
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer