Alexander
    Hej! Jag går åk 1 i gymnasiet men ska söka om åk 1 ska ta vård och omsorg. Jag vill bli obduktionstekniker. När skolan skickar oss till praktik får jag ha praktik som obduktionstekniker i bårhus eller väljer skolan?

    • : Är det svårt att bli obduktionstekniker?
    • Anna : I jobbannonser brukar det stå så här: "Du ska ha minst undersköterskekompetens och goda kunskaper i svenska språket. Det är meriterande om du har erfarenhet som och/eller är utbildad obduktions-tekniker."

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander!

    Det kan finnas möjlighet att utbilda sig till Obduktionstekniker inom Yrkeshögskolan. Men annars så kan man bli upplärd på en arbetsplats men för det krävs det att man har arbetat inom sjukvården i några år först.

    Om din gymnasieskola har möjlighet att erbjuda praktik på Bårhuset, vet inte vi här på Fråga SYV. Det beror på om Bårhuset vill ta in dig på praktik och om de har en behörig person som gick en Handledarutbildning. Det är mindre troligt att du skulle kunna få jobb som Obduktionstekniker direkt efter gymnasiet, även om du skulle gå på praktik på ett bårhus.

    Vad jag tror är följande: du skulle behöva arbeta i några år som Undersköterska. Sedan kan du söka tjänster som Obduktionstekniker och blir då utbildad på arbetsplatsen. När du går åk3 på Vård- och omsorgsprogrammet, se på www.yhguiden.se om du hittar utbildning inom Yrkeshögskola som leder till att du blir Obduktionstekniker.

    Du kan också fråga på de gymnasieskolor som du vill söka VO på - om de har möjlighet att skicka dig på praktik på ett bårhus. Om ingen gymnasieskola kan göra det, tycker inte jag du behöver bli ledsen. Du ska kunna bli Obduktionstekniker i alla fall - antingen genom en Yrkeshögskoleutbildning eller genom att du arbetar som Undersköterka i några år och blir sedan upplärd på en arbetsplats till obduktionstekniker.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Kan man säga att obduktionstekniker är som läkare för att man skär och tar ut all organ?
    • Anna : Läs om yrke obduktionstekniker på http://www.framtid.se/yrke/obduktionstekniker och obduktionstekniker är inte en läkare, men hen arbetar tillsammans med läkare (som läkar-assistent, kan man kanske säga).