Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina!
    Psykolog är i Sverige ett av de legitimationsyrken, alltså finns det strikta krav på vilken utbildning man behöver ha. Och det är examen från psykologprogrammet, som är en 5-årig högskoleutbildning som man måste ha. I särskild behörighet till psykologprogrammet ingår matematik 2. Alltså man är tvungen att ha godkänt betyg i matematik 2a, 2b eller 2c. Utan det är man obehörig och kan inte komma in på psykologprogrammet.

    I ES ingår inte matte 2 som obligatorisk kurs. Ofta kan man välja läsa matte 2 i alla fall, men detta kan inte garanteras. Om du får läsa matte 2 och får godkänt betyg, och för övrigt får ut examensbevis från estetiska programmet (detta oavsett inriktning på estetiska programmet och oavsett i vilken stad du kommer att läsa på gymnasiet), blir du behörig till psykologprogrammet.