Gustav

    Hejsan, Dröm att bli vård lärare Googlade på vissa hemsida då ofta man kräver 180 HP innan man ansöker till vårdlärare program. Även hörde man har varit förskol lärare eller grund lärare tidigare... Är det så? Min fråga är måste man ha pluggat sjuksköterskeprogrammet, röntgensjuksköterskeprogrammet eller socionomprogrammet ? Tex jag är från religon programmet men vill bli vård lärare i framtiden. Innan jag läste religion jag läste även undersköterska programmet 1800 pöang. Jag jobbade lite då och då aldrig fick fast fast tjänst där. Vad är lättast för mig att bli vård lärare i framtiden???

    • Mikael :

      Med "vårdlärare" menar du Yrkeslärare på gymnasiet, på VO-programmet och på komvux (för de vuxna som läser för att bli en undersköterska)?

    • : Jag menade att jag vill bli lärare för vård och omsorsg i typ komvux.
    • : Och mitt kondition är jag själv var undersköterska tidigare och har läst religion programmet 180. Jag vet färdigt sjuksköterska kan bli lätt vård lärare. Vad som gäller för mig
    • Mikael : Läs även mitt svar, nedan.
    • Mikael : Om du tidigare läste på högskolan, då antar jag att du har Grundläggande behörighet; då gäller det bara att bli "godkänd" pga dina vårdkunskaper och arbetslivserfarenhet inom vården - då kan du bli antagen till YRKESLÄRARPROGRAMMET.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav,
    för att bli behörig Yrkeslärare läser man på Yrkeslärarprogrammet (90 högskolepoäng som motsvarar 3 terminer på heltid). Så här brukar behörighet till Yrkeslärarprogrammet beskrivas:
                  Grundläggande behörighet för högskolestudier samt kvalificerade och relevanta kunskaper för något eller några yrkesämnen inom gymnasieskolan. För mer information, se Universitets- och högskolerådets föreskrifter om kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper för särskild behörighet till utbildning som leder till yrkeslärarexamen (www.uhr.se).

    ******
    Har du idag Grundläggande behörighet? Det är i princip samma som "fullständig gymnasiekompetens" - kan skaffas/bekräftas på olika sätt. Boka tid med SYV på Komvux för att få fram om du idag har grundläggande behörighet; om inte - lägg upp en plan tillsammans med SYV på komvux om hur du uppnår grundläggande behörighet.
    Den andra delen "kvalificerade och relevanta kunskaper" inom Vård - är det en Bedömning som görs om du har sådana... finns inte några exakta svar på vilka tidigare utbildningar som kommer göra att du blir "godkänd" på den delen; bedömning görs av externa experter; du kan ansöka om en sådan bedöming - ta kontakt med studievägledare på Yrkeslärarprogrammet (i första hand på det lärosätet där du sedan vill läsa yrkeslärarprogrammet).
    Mitt råd ang. vad du ska göra för att kunna bli antagen till YRKESLÄRARPROGRAMMET är: se till att du har Grundläggande behörighet + skaffa dig mer arbetslivserfarenhet som undersköterska
    (erfarenhet som undersköterska behöver inte vara från samma arbetsgivare eller verksamhetsområde under lång tid utan det är t o m bättre om du jobbar korta perioder inom Många Olika verksamheter - då har du Bredare erfarenhet).

    _______
    Ännu en väg in i yrket kan ligga via att börja jobba som Obehörig lärare. När det är stor lärarbrist kan skolan tvingas att anställa en obehörig lärare - alltså ngn som inte har lärarexamen.
    Jag tror det är lättare att som obehörig lärare få jobb på ungdomsgymnasiet (svårare - på Komvux). Du kan se om ngn av gymnasieskolorna som erbjuder VO söker en vårdlärare och söka jobbet. om inga behöriga söker, kan även obehöriga få chans att få anställning.

    Var yrkeslärarprogrammet erbjuds - se de översta ca 10 länkar på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=yrkesl%C3%A4rarprogrammet
    och vilka gymnasieskolor som erbjuder VO-programmet - finns ca 200 gymnasieskolor runtom i Sverige med VO-programmet: var god se www.gymnasieguiden.se/VO-skolorna

    • : Så det går även utan sjuksköterska utbilding att bli lärare
    • Julia : Ja, visst. De flesta yrkeslärare på vårdprogrammet (Vårdlärare) är undersköterskor med bred och omfattande erfarenhet av att jobba som undersköterska; detta enligt de svar vi fick från studievägledare på yrkeslärarprogrammen.