Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    För att bli behörig yrkeslärare behöver du få ut en Yrkeslärarexamen, på 90 högskolepoäng som motsvarar tre terminers heltidsstudier på högskolenivå men ofta ges yrkeslärarprogrammet på deltid och tar därför längre tid att läsa än 3 terminer. för att kunna bli antagen görs en särskild bedömning: yrkeskunskaperna bedöms, ang. hur breda de är och vilka gymnasiala kurser man i så fall skulle kunna undervisa i när man tagit yrkeslärarexamen.
    När det är lärarbrist, kan man (tyvärr) få jobb som obehörig yrkeslärare. Efter några års arbete som obehörig yrkeslärare kan man komma in i något projekt som hjälper lärare att bli behöriga eller kanske kan skolverket t o m utöka lärarlegitimationen pga arbetslivserfarenhet.

    Du får gärna kika på framtid.se/yrke/yrkeslarare