Molly
    Jag har precis börjat estetiska programmet musik i Lund! Hit tills känns det inte som jag har valt rätt! Jag bor inte i Lund utan jag bor i Ystads kommun! Jag har inte fått någon direkt vän och känner inte att skolan är direkt något för mig! Jag har lovat mina föräldrar att prova det i 2 veckor till och sen ifall jag vill byta så får jag det! Jag vet att Ystad har dom öppnat en ny skola som heter Östersjöngymmnasiumet! Men problemet är vilken linje! Vad är skillnaden på samhälle med media inriktning och estetisk media inriktning? Jag vet inte vad jag vill bli när jag blir stor men jag gillar att vara kreativ mm. Vilken linje tycker du passar bäst?

    2 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, kanske Estetiska programmet media kan vara intressant för dig om du är väldigt kreativ och gillar den ganska digitala mediainriktningen på estet - där jobbar man ofta med reklam, film, tv och radio beroende lite på inriktningen på skolan.

    Sam/media har ett mer teoretiskt perspektiv på media där ni mer läser om mediaapparaten och samhället, skriver journalistiska texter mm. Hoppas det hjälper lite. /Lena, Syv
    Lotta SYV
    Hej Molly

    Ta kontakt med din studie- och yrkesvägledare på skolan eller med Gymnasiantagningen för att meddela att du vill byta.

    Det finns några skillnader mellan SA och ES men också stora likheter, båda kan leda till såväl grundläggande som särskild högskolebehörighet.

    Läs om programmen på www.programvaljaren.se eller på www.gymnasieguiden.se.

    Lycka till!