Julia
    Hej!

    Jag har under hela skoltiden vantrivts med idrotten och anledningarna är många.
    Nu går jag andra året på gymnasiet och läser ett studieförberedande program med mål att senare läsa vidare på universitet.

    Detta är sista terminen vi läser Idrott & hälsa 1 (?), mitt deltagande var någorlunda bra under första året men nu har jag inte varit med alls sedan oktober. Det finns dock vissa moment som jag inte vill eller klarar av att delta i. Det handlar inte om fysiska begränsningar utan psykiska. Dessa moment krävs dock för nå ett godkänt betyg.

    Jag har frågat syv på min skola men känner att jag inte fått något riktigt svar på min fråga. Jag undrar om det är möjligt att få ett F i betyg och ändå få ett riktigt slutbetyg vid studenten? Är det kört om man får ett streck?

    Jag gick tidigare ett år på ett yrkesprogram men avslutade endast en kurs (betyg C) värd 200 poäng som jag "tog med mig" till detta program.
    Idrottskursen är värd 100 p och om det skulle falla bort vid ett F eller eventuellt sträck, kan mina "sparade" 200 p väga upp det?

    Tacksam för svar!

    Mvh Julia

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du klarar att få minst E i alla andra kurser du läser så räcker det till en gymnasieexamen - då kan du ha F i kursen Idrott 1. Det är tillåtet att ha F i max 250 kurspoäng - dock inte i Matte 1, Engelska 5+6, Svenska 1,2,3 och Gymnasiearbetet. Det som händer är att den sänker ditt snittbetyg - men en examen inklusive högskolebehörighet får du - inga problem!

    Får du streck så får du dessvärre inte ut en examen och således inte heller din högskolebehörighet. Idrott är ett kärnämne och är inte utbytbart tyvärr.

    Hoppas du kan planera dina studier utifrån denna info och ändå satsa på dina andra kurser fullt ut! Hör av dig igen om du inte förstod. /Lena, Syv