Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sewar,
    20.0 i meritvärde får man om man har i genomsnitt B-betyg i alla kurser i sitt examensbevis + max antal meritpoäng; om du endast har 1,5 meritpoäng behöver du högre betyg i i genomsnitt B.

    GA, gymnasiearbete räknas inte in. Detta pga det endast går att få E, ej högre i GA.
    Vilka kurser du kan höja betygen på - är mest upp till dig. Det kan också begränsas på om du lyckas hitta var du kan göra prövningar (det blir allt svårare att hitta).
    Jag vill rekommendera högskoleprovet.

    Vänligen
    Julia

    • : Eftersom jag endast har 1,5 i meritpåämghar jag tänkt läsa engelska 7 som ger 1 meritpoäng. Spelar det någon roll vad jag får för betyg? Ifall jag får e i engelska 7 hur mkt merit får jag då? Eller ifall jag får A hur mycket ger det?
    • Julia :

      Om du har eller kommer att få Examensbevis, då spelar det roll vilket betyg i eng 7 du får - detta för att betyget i eng7 kommer även räknas in i ditt jämförelsetal. Exempel: om du i genomsnitt har C-betyget och med det 15.0 är ditt jämförelsetal och du får E betyget i eng 7, så kommer ditt jämförelsetal minska till 14.8 och så läggs 1.0 på det, så blir ditt meritvärde 15.8 men om du får A i eng 7, blir ditt meritvärde 16.2 (meritpoängen får du för godkänt betyg, E eller högre... ) men skillnaden mellan E och A i en 100p.kurs (som de flesta gymnasiekurser är, inkl eng7) är ca "plus-minus" 0.4; du vinner alltså på att ha så högt betyg som möjligt även i eng 7.