Hej Magnus,
    du ställer 3 frågor:
    - hur är det att jobba som en SYV?
    - vad tjänar man som SYV?
    och
    - krävs det någon utbildning?
    Jag svarar på den senaste frågan först: SYV-programmet är en 3-årig högskoleutbildning på heltid som ger yrkesexamen. Kika gärna på >>Yrke/studie-och-yrkesvagledare - där både uppgift om utbildningen samt beskrivning om vad arbetsuppgifterna kan gå ut på finns.

    Lön
    medellön ligger på strax över 33 tusen/månaden. Den lönen får man kanske efter 10-15 år i yrket. Som nyutexaminerad SYV får man kanske mellan 25 till 27 tusen i månaden... i någon del av Sverige kanske 23500 kr och i Stockholm där lönerna /och också priserna/ ligger högre - kanske kan man få 29 000 i månaden direkt efter utbildningen - just nu... våren 2018. Hur löneutvecklingen kommer att gå framöver, är svårt att veta.

    Och din första fråga - Hur är det att jobba som en syv... :) - är rätt svårt att svara på faktiskt, för att SYV-ar kan jobba på väldigt många olika ställen och jobber på en grunskola och på ett universitet eller på en Arbetsförmedlingen har rätt Olika innehåll.
    Det som är lika är att man har med många olika människor att göra varje dag; man måste vara påläst och allmänbildad, flexibel och tålmodig; beredd att lära sig nya saker hela tiden... men annars så kan det vara rätt Olika vad man gör som SYV och på vilket sätt man gör det.
    Det är inte samma jobb att prata med arbetssökande vuxna - och med elever på grundskolan.
    :)

    Ang. utbildning
    det finns Idag exempel att man får jobb som SYV med en annan utbildning än just SYV-programmet, ex. kan man vara utbildad lärare, kommunikatör eller ha någon annan eftergymnasial utbildning och få jobb som SYV. Man lär sig väldigt mycket på arbetsplatsen, efter anställningen. Det första året måste man vara beredd att känna sig "väldigt dum" för att det känns som att man inte vet någonting - det kommer väldigt många olika svåra frågor och man måste hitta svar på dem eller veta vart man kan hänvisa... och det gäller att inte ge upp och fortsätta samla på sig kunskap hela tiden; Bra minne måste man ha som syv  - då det inte håller att inte minnas massvis med fakta, siffror, regler och namn... man kommer inte hinna göra sitt jobb om man ska leta efter info hela tiden.

    Hoppas du fick svar på dina frågor!

    Bästa hälsningar

    ANNA